23948sdkhjf

- Det er enkelt

DEBATINDLÆG:

Kære Morten, det er stillet enkelt op, fordi det ikke er særligt kompliceret. Når vognmanden søger en chauffør, men ikke vil betale løn efter overenskomst, så kræver det trods alt stadig, at der er en chauffør som siger ja tak, velvidende om, at lønnen ikke lever op til overenskomsten.

Hvis nu vi lige tager udgangspunkt i det, du skriver om, at vi vognmænd skal forlange mere for vores kørsel, hvad er det så, der gør, at du tror, det vil komme chaufførerne til gode. Der er da ingen garanti for, at det giver overenskomst til chaufføren. Det virker lidt som om, at i dit hoved så skal problemet absolut ikke løses, såfremt vognmændene får en gevinst ud af det. Hvis du virkelig mener det, så skal de da bare blive ved med at arbejde til underbetaling.

Jeg synes, det er en lidt arrogant holdning, at jeg som enbils-vognmand lukrerer på din overenskomst, chaufførlønnen er ikke andet end en faktor, som enhver anden udgift, som er forbundet til min forretning. Konkurrencen bliver selvfølgelig styret af det aktuelle udgiftsniveau, og derfor er det jo voldsomt konkurrenceforvridende, når useriøse vognmænd, som drømmer om at blive den næste DSV, FL og lignende, finansierer drømmen via underbetaling af chaufføren.

Du har ret i, at to forretninger ikke nødvendigvis har samme pris, men det kræver et minimum af indtjening, hvis der skal kunne afregnes løn efter overenskomst. Kan man ikke få det, må man jo lukke butikken eller underbetale chaufføren.

Det er min opfattelse, at problemet er langt større, end du vil anerkende, og du ved lige så godt som mig, at der ikke er nogen chauffører, der har nosser til at stille sig frem med dokumentation. Jeg nævner ikke nogen virksomheder ved navn, selv om jeg godt kunne gøre det, netop fordi det ikke kan dokumenteres. Men mig bekendt behøver man ingen dokumentation for at komme med en påstand.

Til gengæld har jeg talt med mange chauffører, som fortæller om de ”lokumsaftaler”, de bliver budt, når de har søgt job ved hovedsageligt små og mellemstore vognmandsforretninger. Der findes selvfølgelig små vognmænd, som lønner, som de skal, men de er jo ikke interessante i denne sammenhæng.

Jeg har selv for en del år siden kørt for en større østjysk vognmand, som med 3f´s velsignelse omgik overenskomsten på det groveste. Vil lige sige, at virksomheden er lukket. Jeg henvendte mig i lokalafdelingen. Da de ikke ville gøre noget ved problemet, stoppede jeg.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer for, om der skal lønnes efter 3F eller Krifa’s overenskomst. Jeg tvivler på, det gør den store forskel. Det afgørende må være, at man får den løn, som ens fagforening har forhandlet sig frem til. For mig handler dette mere om vognmænd, som lønner fast løn, km-afregning eller eksportoverenskomst på nationale transport og narrer chaufførerne til at snyde hr og fru Danmark ved at give dem ulovlige udeligger-fradrag.

Jeg hører ofte en chauffør fortælle, at han er blevet tilbudt fast løn, fordi det er nemmere for vognmanden. Vognmanden oplyser, at han har regnet på, at det giver det samme, som hvis det gik efter overenskomsten. Hvor naiv har man lov til at være? De kan da lige så godt følge overenskomsten og undgå en underbetalingssag med fagforeningen og en efterfølgende bod, der skal betales.

At I bare skulle kunne blive hjemme med frygten for at blive erstattet af billig østchauffør er da en mulighed, men ”hvo intet vover, intet vinder”.

Jeg kender nu rigtig mange vognmænd, som ikke vil røre ved dem, uanset hvilken løn de vil køre til.

Ét er sikkert, hvis ikke chaufførerne selv gør noget, kan de vist se frem til, at problemet kun bliver større. Det nytter ikke, at du endnu engang skriver, at det er mig som vognmand, der skal få priserne op. Det løser ikke problemet med underbetaling. Jeg skal nok få min pris op, hvis jeg har brug for det, ellers lukker jeg og finder på noget andet.

Jeg har, som du selv skriver, én bil i dag, men vi er to mand på bilen, hvilket vil sige, at jeg har en chauffør ansat, og han er lønnet efter 3F-overenskomsten.

Frank Petersen
Torvegade 101
7160 Tørring

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095