Volvo igen størst blandt de tunge
Volvo blev for andet år i træk markedsleder i det tunge lastbilsegment over 15 tons totalvægt på det danske marked.
Volvo stod for 29% af de 4576 tunge lastbiler, som i 2017 blev indregistreret for første gang i Danmark. Det var et godt stykke foran Scania, som tog andenpladsen med 22,3%. Mercedes-Benz og MAN tegnede sig for henholdsvis 18,2% og 17,2% af det tunge marked i 2017.
I det mellemstore segment med 10-15 tons totalvægt blev Mercedes-Benz en klar vinder med 40 procent af markedet, der bestod af 208 enheder i 2017.
Blandt de letteste lastbiler fra 3,5 og op til 10 tons totalvægt tog Iveco igen førstepladsen med 50 procent af de i alt 242 nyregistreringer i 2017.
Nedenfor ses en oversigt over alle tre lastbil-segmenter i 2017 – fordelt på de forskellige mærker. I parentes ses mærkernes markedsandel i 2016:
Over 15 tons totalvægt:
Volvo 29% (29,8%)
Scania 22,3% (24,9%)
Mercedes-Benz 18,2% (15,6%)
MAN 17,2% (16,8%)
DAF 6% (4,5%)
Iveco 5,4% (7,2%)
Renault 1,9% (1,3%)
Dennis Eagle 0,02% (0%)
10-15 tons totalvægt:
Mercedes-Benz 40,4% (24,4%)
MAN 27,9% (32,1%)
Volvo 13,9% (17,6%)
Iveco 13,0% (17,2%)
Ravo 1,9% (1,4%)
DAF 1,4% (1,8%)
Renault 0,5% (3,6%)
Scania 0,5% (0,5%)
Eggers 0,5% (0%)
3,5-10 tons totalvægt:
Iveco 50,4% (38,9%)
Mercedes-Benz 29,8% (29,3%)
Fuso 5% (4,1%)
Renault 4,5% (17,8%)
Ford 4,1% (1,5%)
MAN 2,5% (3,3%)
Fiat 1,2% (0,4%)
Volkswagen 0,8% (4,1%)
DAF 0,4% (0%)
Nissan 0,4% (0%)
Peugeot 0,4% (0%)
Volvo 0,4% (0,7%)
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.