23948sdkhjf

Volvo igen størst blandt de tunge

Volvo blev for andet år i træk markedsleder i det tunge lastbilsegment over 15 tons totalvægt på det danske marked.

Volvo stod for 29% af de 4576 tunge lastbiler, som i 2017 blev indregistreret for første gang i Danmark. Det var et godt stykke foran Scania, som tog andenpladsen med 22,3%. Mercedes-Benz og MAN tegnede sig for henholdsvis 18,2% og 17,2% af det tunge marked i 2017.

I det mellemstore segment med 10-15 tons totalvægt blev Mercedes-Benz en klar vinder med 40 procent af markedet, der bestod af 208 enheder i 2017.

Blandt de letteste lastbiler fra 3,5 og op til 10 tons totalvægt tog Iveco igen førstepladsen med 50 procent af de i alt 242 nyregistreringer i 2017.

Nedenfor ses en oversigt over alle tre lastbil-segmenter i 2017 – fordelt på de forskellige mærker. I parentes ses mærkernes markedsandel i 2016:

 

Over 15 tons totalvægt:

Volvo 29% (29,8%)

Scania 22,3% (24,9%)

Mercedes-Benz 18,2% (15,6%)

MAN 17,2% (16,8%)

DAF 6% (4,5%)

Iveco 5,4% (7,2%)

Renault 1,9% (1,3%)

Dennis Eagle 0,02% (0%)

10-15 tons totalvægt:

Mercedes-Benz 40,4% (24,4%)

MAN 27,9% (32,1%)

Volvo 13,9% (17,6%)

Iveco 13,0% (17,2%)

Ravo 1,9% (1,4%)

DAF 1,4% (1,8%)

Renault 0,5% (3,6%)

Scania 0,5% (0,5%)

Eggers 0,5% (0%)

3,5-10 tons totalvægt:

Iveco 50,4% (38,9%)

Mercedes-Benz 29,8% (29,3%)

Fuso 5% (4,1%)

Renault 4,5% (17,8%)

Ford 4,1% (1,5%)

MAN 2,5% (3,3%)

Fiat 1,2% (0,4%)

Volkswagen 0,8% (4,1%)

DAF 0,4% (0%)

Nissan 0,4% (0%)

Peugeot 0,4% (0%)

Volvo 0,4% (0,7%)

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.23