23948sdkhjf

- Snyd er ikke filmens skyld

DEBATINDLÆG:


Nu er jeg fra tiden før Convoy-filmen og den danske film Langturschauffør, som var noget i samme stil.

De fleste vidste jo godt, at det bare var film, men det førte noget godt med sig - nemlig "Walkien", som kom i de fleste biler dengang.

Vi var en del, der fulgtes ad, og der var ikke noget, der hed telefon. Vi kørte tit natten igennem (der var jo ikke noget, der hed køre- hviletid), så hvis samtalen kunne holdes i gang om politik, familie, kolleger, arbejdspladser og fradrag (som vi selv måtte kæmpe for. Det ville SID ikke hjælpe med, så vi lukkede grænsen i 5 døgn, før skatteminister Carsten Kock ville give sig), havde vi pludselig kørt 500 km. uden at begynde at falde i søvn.

Det var tit 20 timer i døgnet, så det er godt nok, der er kommet regler på området. De er bare ikke fleksible nok. Det burde være 3 x 4 timer med en times pause imellem og 9 timers hvil, og så skulle det være lige meget, om det er rat-tid eller andet arbejde.

Selvfølgelig holdt vi også hinanden oplyst om, hvor der var politikontrol, så man kunne køre en anden vej, hvis man ikke havde rent mel i posen. Der var jo også et problem med den tilladte totalvægt, som var forskellig i EU. Men at give filmen skylden for de mange brodne kar i branchen, mener jeg ikke, man kan.

I dag er der vel også kun 10 procent danskere tilbage, der kører eksport.

Jens Peder Dyrberg
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088