Fynsk vognmand roser finanslov
Vognmand Birger Nielsen, der sammen med makkeren Erik Bruun har pæn succes med vognmandsforretningen Bruun & Nielsen i Ejby på Vestfyn, er ganske godt tilfreds med Regeringen og Dansk Folkepartis nye delaftale om Finansloven.
Aftalen afsætter således 2,4 mia. kr. til en udvidelse af Fynske Motorvej E20 mellem Nr. Aaby og Odense Vest. A/S Storebælt betaler godt 2,1 mia. kr. til finansieringen af vejudvidelsen fra to til tre spor i hver retning.
- Det er meget positivt, at vi får flere spor på motorvejen. Vi bruger jo rigtigt meget tid på vejen, siger Birger Nielsen til Vognmandens Fagblad.
Flere spor, billigere bro
I det hele taget ser mange blandt landets vognmænd formentligt frem til de kommende år. Den nye delaftale på Finansloven betyder således, at der laves en VVM-(for)undersøgelse med vurdering af virkningerne på miljøet i forbindelse med to - formentligt – kommende ekstra spor på motorvejen mellem Randers og Vejle.
Prisen for at køre over Storebælt nedsættes desuden med 15 procent fra 1. januar 2018 - stigende til 25 procent rabat, når udvidelsen af E20 på Fyn er færdig i 2022.
Fynsk opråb
Tidligere i år var Birger Nielsen én blandt Fyns fem største vognmænd, der sendte et opråb til Folketingets politikere om at få gjort noget ved den fynske flaskehals E20.
Således meldte ERA-direktør Michael Gregersen, SDL-direktør Martin Danielsen, Bruun & Nielsens direktør Birger Nielsen, Alex Andersens direktør Jan Andersen og Poul Schous topchef Poul Henrik Schou, at deres virksomheder dagligt spilder 166 mandetimer på den fynske motorvej.
Den fynske flaskehals E20’s dårlige kapacitet påvirker således virksomhedernes cirka 700 medarbejdere og over 500 lastbiler.
Alternativt forslag til 3. spor
Vognmændene har samtidigt peget på, at et 3. spor over hele Fyn fra Lillebælt til Storebælt kan laves på en helt anden måde, ”end det ellers er set beskrevet”:
- Læg asfalt helt ind til autoværnet hele vejen fra Nr. Aaby (ved Middelfart) til Tietgenbyen (lige øst for Odense). Ganske få steder skal autoværnet ændres således, at det kun står i midten. Det giver mulighed for at lave to smalle spor i yderbanerne og lade det inderste stå som det er i dag; til tung og langsom trafik. De 2 smalle spor ses i lande som Italien og Frankrig mv. siger de fynske vognmænd og det virker fint efter hensigten. Det betyder nemlig også, at alle bilister skal være særligt opmærksomme, i det vejen måske kun er 2,5 meter bred. Herved bliver det jo helt nødvendigt, at bilisterne ikke sidder og SMS’er men i stedet er koncentrerede om trafikken. Samtidig kunne man i morgen og eftermiddagstimerne, hvor trafikken er intens, nedsætte hastigheden lidt til 100km/t.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.