Højere pris lavere omkostninger
Hos vognmandsfirmaet K.V. Markussen A/S i Middelfart har man for nylig suppleret vognparken med et nyt 6-akslet træk til fragtmandskørsel. Forrest sørger en Scania R 450 for trækkraften, og bagest sørger en 3-akslet Pacton påhængsvogn med Z-lift for at bære sin del af slæbet.
Tidligere erfaringer med nogle citytrailere fik vognmand Peter Markussen til at vælge Pacton igen, selv om den bestemt ikke var billigst i indkøb.
»For 6 år siden investerede vi i tre nye citytrailere. Vi fik leveret to Pacton af Korsdal Trailer samt en af andet fabrikat. Erfaringerne med Pacton har været så gode, at det var oplagt at bede Henrik Korsdal om også at levere den nye påhængsvogn. Pacton-trailerne har kørt problemfrit i modsætning til citytraileren af andet fabrikat, så selv om vi sagtens kunne have fået en billigere påhængsvogn end den nye 3-akslede Pacton, er vi overbevist om, at den bliver billigere i det lange løb,« siger vognmand Peter Markussen.
Individuelle ønsker ved specificering
Ud over de gode erfaringer med citytrailerne baserer Peter Markussen sine forventninger om lavere driftsomkostninger på lang sigt på, at han har fået opfyldt en række individuelle ønsker ved specificering af den nye påhængsvogn.
»Selv om vores ønsker ikke indgik i Pactons standard-specifikation, kunne vi få opbygget påhængsvognen præcis, som vi ville have den. Det gælder bl.a. med bundhængslede 3-delte sider indvendigt i 40 cm alu-profiler, 2-tons surringsøjer for hver 40 cm forsænket indvendigt i begge sider, støjsvag riflet alu-bund samt fuld metallisering af chassiset.«
»Vi har investeret lidt ekstra for at gøre påhængsvognen langtidsholdbar. Den skal gerne holde to forvogne ud, og baseret på vores erfaringer med Pacton citytrailerne ser det ud til sagtens at kunne lade sig gøre,«fastslår Peter Markussen.
Påhængsvognen kører på 3x9-tons luftaffjedrede BPW-aksler med skivebremser, separat hæve-/sænkefunktion på for- og bagaksler samt akselløft på 2. aksel med tvangssænkning ved belastning. Den indvendige ladlængde er 7,5 meter, og ud over de indvendige alu-sider består opbygningen af dobbelte skydestolper med tre rækker alu-brædder, skydepresenning i begge sider med fuld sideåbning samt fast presenningtag. Z-liften har 2,5 tons kapacitet og er udrustet med 2.000 mm metalliseret liftplade, betjeningsgreb i begge sider samt fjernbetjening. Samtlige markerings-, arbejds- og signallygter på påhængsvognen er af LED-type, og ledningsnettet er trukket uden samlinger af nogen art.
Mange forskellige æg i kurven
Det nye træk kan laste 18 EUR-paller på forvognen og 19 paller på påhængsvognen. Det indgår i K.V. Markussens flåde på knap 30 trækkende enheder samt 40 påhængsvogne og trailere. Vognparken er opbygget til både fragtkørsel med stykgods, speditionskørsel, specialtransport med nedbyggede og udtrækstrailere, samt krankørsel, tanktransport. K.V. Markussen driver desuden lagerhotel.
»Vi har mange forskellige æg i kurven, så derfor skal vores vognpark også være fleksibelt opbygget. Netop fleksibilitet er en af de betegnelser, jeg vil hæfte på vores indkøb af den nye Pacton påhængsvogn. Det gælder dels den fleksibilitet, som Henrik Korsdal udviste i forbindelse med specificering og opbygning og dels den fleksibilitet, som påhængsvognen giver os til at udføre forskellige kørselsopgaver med,« siger Peter Markussen.
Artiklen er en del af temaet Trailere.