Italiensk dominans
Det kører i den grad for én af de danske vognmænds absolutte favoritter i klassen for lastbiler op til ti tons totalvægt.
Således leverer Iveco hele 118 af i alt 226 solgte lastbiler i vægtklassen til og med november i år på det danske marked - svarende til godt 52 procent af salget.
Nærmeste forfølger, Mercedes-Benz, har blot solgt 65 biler, svarende til en markedsandel på knap 29 procent, mens resten af klassens leverandører altså må deles om de resterende cirka 19 procent.
Vejle er med på vognen
Hos Iveco-forhandleren I.M. Jensen & Bache's nyeste afdeling i Vejle forklarer afdelingsleder Kjeld Pedersen til Vognmandens Fagblad, at afdelingen "bestemt er med på vognen":
- Hele 2017 har vi haft et godt salg. Vi kan kun være tilfredse, for set i bagspejlet har vi gjort det rigtigt godt. Vi mærker en generel fremgang, efter at vores kunder har haft travlt og derfor efterspærger flere af vores biltyper - både entreprenør- og transsportbiler. Lidt atypisk for I.M. Jensen & Bache så har vi også et ret stort salg af lastbiler. Det skyldes blandt andet, at vores chef Michael Bache har et stort netværk i branchen og også arbejder over hele landet.
Afdelingsleder Kjeld Pedersen forudser, at trenden med det gode salg også fortsætter næste år.
Mercedes, MAN og Iveco
I klassen fra 10 til 15 tons totalvægt er der i år til og med november solgt 192 nye lastbiler på det danske marked. Med 78 af disse er det Mercedes-Benz, der er klasseleder med godt 40 procent af salget foran MAN med godt 28 procent.
Herefter er det igen Iveco, der stikker snuden frem med en markedsandel på godt 13 procent.
Volvo og Scania
I den store klasse over 15 tons totalvægt er det som sædvanligt Volvo og Scania der sidder på 1. og 2. pladsen med et salg på 1232 og 948 biler i årets første 11 måneder.Iveco hænger på med 223 biler, svarende til en markedsandel på godt 5 procent i klassen.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.