Det kører på skinner for DAF
Den tjekkiske specialist i vej-/skinnekøretøjer SaZ s.r.o. har i samarbejde med DAF Trucks Danmark A/S i Kolding og AR Maskinteknik ApS i Ebeltoft netop leveret en højt specialiseret, 3-akslet DAF CF-510 FAT til Banedanmark. Lastbilen er udrustet med skinnehjul, så den både kan køre på normale lande- og motorveje samt på det danske skinnenet.
DAF’en er opbygget af SaZ s.r.o. i den tjekkiske by Hodonin i det sydlige Tjekkiet. Her er den forsynet med en danskproduceret HMF 1330 K5-kran samt 6,5 meter fast lad og opbygget som såkaldt svejselastbil til reparation og vedligeholdelse af det danske skinnenet. Ud over HMF-kranen er den bl.a. udrustet med en 30 kW generator, svejseudstyr, div. værktøjskasser og specialværktøj, kompressor, gasflaskeholder mm. På begge sider af ladet er der monteret udtrækskonsoller, så svejselastbilen kan transportere op til 10 meter lange jernbaneskinner i løs vægt. Bag førerhuset er der monteret en lodret holder, så skinnerne kan placeres hen over førerhuset ved landevejskørsel.
To uafhængige bogier
Under chassiset er der monteret to uafhængige bogier med hver 4 skinnehjul. Når lastbilen køres fra en landevej hen over et sæt skinner, sænkes bogierne hydraulisk og løfter lastbilen fri af underlaget. Samtidig hæves lastbilens luftaffjedrede aksler for at øge frihøjden til skinnerne. Derfra kan svejselastbilen ved egen kraft køre hen til det sted, hvor en skinne eller et sporskifte skal repareres eller udskiftes. Trækkraften til skinnehjulene overføres hydrostatisk fra lastbilens motor via et kraftudtag til de bageste skinnehjul, og tophastigheden på skinner er 40 km/t.
Svejselastbilen er ud over at være godkendt og indregistreret som almindelig lastbil også godkendt som jernbanekøretøj og bl.a. udrustet med jernbanelygter for og bag samt div. kommunikations- og sikkerhedssystemer. Den skal stationeres i Nordjylland, hvor den erstatter en ældre og udtjent svejselastbil.
Vandt EU-udbud med DAF
SaZ s.r.o. fik ordren på svejselastbilen efter et EU-udbud, hvor Bane Danmark havde opstillet meget præcise krav til køretøjet. SaZ s.r.o. valgte at byde med en DAF af typen CF-510 FAT, dvs. som 3-akslet forvogn med DAF’s mellemstore CF-førerhus med sovekabine, 13-liters MX13 Euro 6-motor på 510 hk, 6-trins Allison automatgearkasse samt DAF tandembogie.
Efter udbudsrunden viste SaZ’ tilbud sig at være det bedste baseret på pris, teknisk udformning og opfyldelse af de opstillede krav. Den tjekkiske virksomhed har vundet ordrer på yderligere to vej-/skinnekøretøjer baseret på DAF-chassiser til Danmark. De vil blive leveret til Storebæltsforbindelsen i løbet af de kommende par måneder.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.