Lille Per igen bedst i test
Igen i år dystede lastbilchauffører i økokørsel ved Mercedes-Benz’ konkurrence i brændstofbesparende kørsel - Driver’s League. Vinderen af konkurrencens danske udgave blev igen fynboen Per Rai Obling - alias Lille Per fra Palle Holmegaard Transport A/S. Det er anden gang, han vinder konkurrencen, og tredje gang han ender på podiet.
Over sommeren har chauffører fra hele verden konkurreret i økonomisk kørsel i konkurrencen Driver’s League, som arrangeres af Fleetboard i samarbejde med Mercedes-Benz.
I år slutter Per Rai Obling på en samlet score på 9,79 ud af 10 over i alt 26.580 kørte kilometer, og han var dermed bedste chauffør af de i alt 1.388 danske deltagere. Samtidig opnåede han en overbevisende plads som nummer 108 i den internationale konkurrence blandt 25.724 chauffører.
Assistenten Fleetboard
Per Rai Oblings arbejdsuge begynder søndag aften omkring kl. 20 på transportcentret lidt udenfor Odense, hvor hans blå Mercedes-Benz Actros 2545 Ls 6x2/2 holder parkeret. På en typisk aften kan han nå to ture med sættevogn til enten Aarhus eller Herning og retur, inden han holder fyraften hen ad de tidlige morgentimer.
Og selvom Per ofte kører de samme ruter, er hver tur alligevel forskellig:
- Jeg tilpasser kørestilen afhængigt af, hvilket gods jeg har med. Og det sjoveste er faktisk et stort 60-tonslæs. Så skal man køre på en helt bestemt måde, siger han.
Resultaterne i Driver’s League måles af det telematiske system Fleetboard, som registrerer chaufførens kørsel og giver point ud fra parametre som slitage, brændstofforbrug, bremseaktivitet og tomgangskørsel. Samtidig giver systemet løbende feedback til chaufføren om, hvordan han kan optimere sin kørestil.
Standard- og ekstra udstyr
Fleetboard, standardudstyr på Actros og ekstraudstyr på øvrige modeller fra Mercedes-Benz, har haft stor betydning for den dygtige chaufførs kørestil. Tidligere skænkede Per Rai Obling ikke brændstofforbrug eller bremsning mange tanker. Nu forsøger han hver dag at forbedre sine resultater.
Bremsning, acceleration og ikke mindst tomgangskørsel begrænses til et minimum. Sammenlignet med 2014 kører Per nu i gennemsnit 800 meter længere pr. liter brændstof, og han forfiner hele tiden sin teknik.
- Det er jo sjovt at konkurrere med kollegerne og hele tiden forsøge at overgå sig selv. Derudover handler det om hele tiden at læse trafikken og undgå at bremse eller accelerere unødigt.
God driftsøkonomi
Per Rai Obling er ikke den eneste chauffør fra Palle Holmegaard Transport A/S, som har klaret sig godt i årets konkurrence. Andenpladsen gik nemlig til en af hans kolleger. Og det glæder Christian Holmegaard, medejer af Palle Holmegaard Transport A/S.
- Vi er stolte af at have to chauffører på podiet i år. Chaufførerne synes, det er sjovt at konkurrere mod hinanden, og det er selvfølgelig noget, der kan ses på bundlinjen, fordi vi sparer mange penge på brændstof og slid på bilerne, tilføjer Christian Holmegaard.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.