Bestiller 250 gasdrevne lastbiler
Iveco og det franske selskab Transports Jacky Perrenot bekræfter endnu en gang deres mangeårige partnerskab.
Sidste år bestilte Transports Jacky Perrenot 250 nye Iveco Stralis NP-modeller med 400 heste motorer.
Nu styrker selskabernes deres samarbejde med en ny fransk ordre på 250 naturgasdrevne lastbiler, hvor af knap 200 biler er udstyret med den nye Cursor 13 NP-motor på 460 hk. De 250 nye lastbiler sættes således i drift over hele Frankrig.
Ved udgangen af 2018 er næsten 550 Stralis NP i drift, hvilket er en ny rekord med et nyt mål, nemlig at Transports Jacky Perrenot når op på 1000 gaskøretøjer inden 2020.
Om ordren siger Philippe Givone, administrerende direktør for Perrenot-koncernens transportselskab:
Grønnere løsning
- Denne nye ordre markerer en vigtig milepæl i koncernens historie. Vi valgte for mange år siden at gå over til gas, og i dag styrker vi vores position som Europas førende i ren transport takket være Iveco’s ekspertise inden for alternative energikilder. Takket være det stadig tættere netværk af gasstationer og den nye Stralis NP 460, som har ligeså gode eller bedre præstationer end en diesellastbil, er vi i stand til at tilbyde vores kunder en ”grøn” transportløsning og et dagligt engagement i at reducere vores kulstofaftryk. Vi er stolte over at være blandt de første til at anvende denne nye teknologi i større omfang. Vores ambition er at nå målet med at overstige 1.000 CNG-køretøjer i vores vognpark før udgangen af 2020.
Ministerium peger på gas
Efterspørgslen efter LNG (flydende naturgas) er i hastig vækst i Europa, efter at det tyske Ministerium for Transport og Digital Infrastruktur (BMVI) har peget på LNG som den bedst anvendelige løsning til langdistancegodskørsel på kort sigt og i de næste 10-15 år.
Ved at køre på naturgas af fossil oprindelse er CO2-emissioner fra Stralis NP op til 10 procent lavere end fra dens tilsvarende dieselvariant, afhængigt af mission og gassens sammensætning - og op til 95 procent lavere ved brug af biometan.
Lavt udslip
Partikeludslippet er samtidigt ekstremt lavt ved de nye biler, og NOx-emissionerne er 60 procent lavere end Euro 6-grænserne ved langdistancekørsel. Lastbilen er også markant mere støjsvag, idet støjniveauet er reduceret med omkring 50 procent.
Aktuelt er der mere end 23.000 gasdrevne Iveco-køretøjer i drift.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.