23948sdkhjf

Volvo LNG kører meget overbevisende

Volvo Trucks præsenterede i starten af denne uge sine nye gasdrevne langturslastbiler for offentligheden på et større arrangement syd for Barcelona i Spanien.

Lastbilerne fås med 420 eller 460 hk og kan leveres i både FH- og FM-version. Volvos gas-lastbiler kører på LNG – flydende naturgas – og Volvos LNG-biler reducerer CO2-udledningen med mindst 20 procent sammenlignet med en tilsvarende diesel-lastbil. Blander man biogas i brændstoffet, bliver miljøgevinsten endnu større.

Volvo FH LNG og Volvo FM LNG er udstyret med en 13 liters gasmotor – og det er lykkedes Volvo at opnå fuldt ud samme moment i gasmotoren som i den tilsvarende dieselmotor på 420 og 460 hk.

Det er resultatet af en klar gas-strategi fra Volvos side om, at man ikke vil gå på kompromis med motorens ydeevne set i forhold til den diesel-lastbil, som kunderne kender i forvejen.

Under en kort testkørsel på en lukket bane havde Lastbil Magasinet tirsdag lejlighed til at prøvekøre et udvalg af de nye gas-lastbiler fra Volvo – og sammenligne dem direkte med de tilsvarende dieselmodeller. Forskellen i køreoplevelsen var minimal – hvilket jo også var meningen.

Volvos nye gasmotor adskiller sig ved, at den også kræver en smule diesel til at sætte forbrændingen i gang. Volvo LNG-bilerne er derfor også udstyret med en diesel- og AdBlue-tank.

Rækkevidden for en 2-akslet Volvo LNG er op til 1000 km på en fuld tank. Med en 6x2 falder rækkevidden til 550 eller 750 km, eftersom den ekstra aksel betyder mindre plads til LNG-tanken.

De første kundeeksemplarer af Volvo LNG er leveringsklar i starten af 2018. Herhjemme går der nok lidt længere, før vi ser de første eksemplarer på danske nummerplader – eftersom netværket af LNG-tankstationer i Danmark indtil videre er ikke-eksisterende.

Læs meget mere om Volvos nye gas-lastbiler i den kommende udgave af Lastbil Magasinet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.283