- Bøderne alt for milde
- I dag er bøderne alt for milde, og det gør mig sur. Det er latterligt små bøder. I min verden kan bøderne ikke blive for store.
Sådan lyder kommentaren blandt andet fra vognmand Jørgen Buhl, indehaver og 3. generation i vognmandsfirmaet J. Buhl & Sønner i Hasselager, syd for Aarhus.
Kommentaren er møntet på de nuværende sanktioner til vognmænd og chauffører ved kørsel i last- og varebiler, hvor AdBlue-systemerne er sat ud af kraft.
Lige nu ser Folketingets Transportudvalg således på forslag til markant skærpede bødestraffe på området.
Vognmand Jørgen Buhl er formand for Østjyllands Vognmandsforening, og med meldingen støtter han også sin organisation DTL – Danske Vognmænd.
Her har adm. direktør Erik Østergaard også tidligere i år, støttet af ITD, argumenteret for en markant skærpelse af sanktionerne for denne form for fusk med lastbiler.
Mange systematiske forsøg
Erik Østergaard:
- Fusk med AdBlue og katalysatorer er kun ét af mange systematiske forsøg på at undergrave det danske transportmarked. Derfor må vi have mere kontrol og så store bøder, at det simpelthen ikke kan svare sig at fuske. De seneste 10 år er der sket en eksplosion i antallet af lastbiler fra Østeuropa på de danske veje. I DTL - Danske Vognmænd ønsker vi mere kontrol og bøder i en skala, hvor det simpelthen ikke kan betale sig at snyde. Ellers accepterer vi, at der er føjet endnu en mulighed til de i forvejen mange konkurrenceforvridende tiltag, der undergraver det danske godstransporterhverv.
Erik Østergaard peger på, at den nye svindeltype supplerer i forvejen kendte konkurrenceproblemer omkring underbetalte østeuropæere, manglende betaling af afgift for vejbenyttelse, ulovlig cabotagekørsel og langtids-campering i lastbiler.
Støtte i Padborg
Hos ITD i Padborg støtter chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens kritikken fra København.
- Vi tager som organisation for den danske transport- og logistikbranche på det kraftigste afstand fra den svindel med AdBlue-systemer, som er fundet ved politiets kontroller. Branchen har et ansvar for at sikre bæredygtighed, og vi arbejder hver dag for en grønnere transportbranche. Hvis en vognmand bevist forsøger at gå uden om systemet, så er det et decideret skråplan og helt uacceptabelt. Vores klare holdning er, at der skal slås hårdt ned på denne type svindel, uanset hvem det er, der svindler med disse systemer.