23948sdkhjf

Selvstyrende Volvo høster sukkerrør i Brasilien

Ny Volvo-teknik minimerer ødelagt høst i Sydamerika.

Volvo Trucks har udviklet en ny selvstyrende lastvogn, der kan være med til at øge produktiviteten for de brasilianske producenter af sukkerrør. Lastvognen, som bruges til at transportere nyhøstede sukkerrør, styres med stor præcision gennem markerne for at undgå at ødelægge de unge planter, der bliver til næste års høst.

Testområde

I Maringá, en times flyvetur fra São Paulo, producerer Usina Santa Terezinha Group sukker og ethanol fra deres egen høst af sukkerrør. I løbet af den seneste dyrkningssæson har virksomhedens kæmpe store marker fungeret som et testområde for en prototype fra Volvo Trucks.

Lastvognen er udviklet for at undersøge, hvordan automatiseret kørsel kan gøre det muligt at undgå beskadigelse af jorden og høsten. Potentialet for et større høstudbytte er betydeligt - op til ti ton per hektar om året.

- Ved hjælp af Volvo Trucks’ løsning kan vi øge produktiviteten, ikke kun for en enkelt høst men for hele sukkerrørsplantens livscyklus, som varer fem til seks år, forklarer Paulo Meneguetti, Finance and Procurement Director hos Santa Terezinha.

Tilpasse fart

Hidtil er sukkerrørene indsamlet fra marken ved hjælp af høstmaskiner og manuelt styrede lastvogne, som kører ved siden af hinanden ved lav hastighed. Når en lastvogn er fuldt lastet og kører væk for at aflæsse lasten, kører den næste op ved siden af høstmaskinen, og proceduren gentages.

Volvo Trucks løser problemet ved hjælp af et system til chaufførsupport, der automatiserer styringen. Det sikrer, at lastvognen altid opretholder den rigtige kurs under kørslen - ved siden af og på rette afstand af høstmaskinen, så planterne ikke ødelægges ved at blive kørt ned.

GPS og gyroskoper

Ved hjælp fra GPS-modtagere følger lastvognen et koordinatbaseret kort hen over sukkerrørsmarken. To gyroskoper sikrer, at hele køretøjet styres med en høj grad af præcision, så lastvognen ikke afviger mere end 25 millimeter til siden fra den indstillede kurs. Under læsningen af lastvognen kan chaufføren vælge at tilpasse hastigheden ved hjælp af køretøjets fartpilot eller at accelerere og bremse manuelt.

- Med denne løsning vil vores kunder i sukkerrørsbranchen snart kunne øge produktiviteten betydeligt. Samtidig forbedrer vi chaufførernes arbejdsforhold og sikkerhed. Det gør også arbejdet mere tiltrækkende og gør det dermed lettere at rekruttere og fastholde chaufførerne, siger Wilson Lirmann, direktør for Volvo Group Latin America.

Produktudvikling

Nu er forskningsprojektet overgået til fasen med produktudvikling, hvor flere køretøjer bliver afprøvet i praksis. Derefter er det forventningen, at de bliver tilgængelige på markedet inden for en overskuelig fremtid. Allerede i år tilbyder Volvo Trucks sine kunder et avanceret GPS-baseret kortlæsningssystem, som gør det meget lettere for chaufføren at opretholde en forudbestemt kurs, også selvom den faktiske styring stadig klares manuelt på dette trin.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234