23948sdkhjf

DI kritiserer hetz mod østbiler

DI Transport mener, at Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti i et nyt fælles oplæg går efter de udenlandske lastbiler på et forkert grundlag, fremgår det af en pressemeddelelse fra DI.

Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti har i et fælles oplæg lagt op til, at kommuner skal jagte udenlandske lastbiler på danske rastepladser. Samtidigt vil de to partier forbyde chaufførhoteller på virksomheder og lave begrænsninger på lastbilers parkering på rastepladser.  

DI Transport mener, de to partier går efter de udenlandske lastbiler på et forkert grundlag. Reglerne om køre- og hviletid kræver nemlig, at chaufførerne holder deres hvil. EU-reglerne tillader desuden, at chaufførerne afholder både daglige hvil og såkaldt reducerede ugentlige hvil på op til 45 timer i lastbilerne på rastepladserne.  

»Fordi man tager et billede af en udenlandsk lastbil på en rasteplads, så har det intet med social dumping at gøre. Danske chauffører overnatter jo også på rastepladser. Loven siger, at de skal holde deres hvil af hensyn til trafiksikkerheden. Derfor er der udenlandske lastbiler på rastepladserne,« siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

  

En sag ved EU-domstolen er ved at afklare, om det er ulovligt at afholde ugentlige hvil på mere end 45 timer i lastbilen. Derfor har en række danske transportvirksomheder mulighed for, at chaufføren fra deres udenlandske datterselskaber, kan overnatte indenfor i såkaldte chaufførhoteller. Men det vil DF og SF også have forbudt.  

»Reglerne skal overholdes af både danske og udenlandske lastbiler, men det er helt urimeligt, når to partier vil jagte udenlandske chauffører og danske virksomheder, fordi de overholder loven,« siger Michael Svane.

  

Samtidig afviser DI et forslag fra DF og SF om f.eks. 24 timers tidsbegrænsninger på rastepladser af hensyn til trafiksikkerheden og at lave flere pladser til busser.

  

»Tidsbegrænsninger risikerer at presse udenlandske lastbilerne ud på villaveje, eller vi risikerer, at chaufføren ikke er ordentligt udhvilet, inden han sætter sig bag rattet. Det er trafiksikkerhedsmæssigt ikke særligt smart«, siger Michael Svane, og uddyber:

»Der er ingen tvivl om, at der er mangel på kapacitet på de danske rastepladser, og der er behov for flere investeringer i rastepladser, men det vil også ramme dansk vognmand hårdt, hvis man fjerner pladser til lastbiler for at lave særlige busholdepladser.«  

DI advarer kraftigt imod at skræmme udenlandske vognmænd væk, da det kan koste dyrt.

  

»De udenlandske lastbiler kører med danske import og eksportvarer, og det vil øge transportomkostningerne for dansk virksomheder og forbrugere, hvilket går ud over vækst og jobskabelse i resten af erhvervslivet,« siger Michael Svane.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078