23948sdkhjf

- Myndigheder ignorerer EU-direktiv

»ITD og Danske Busvognmænd mener ikke, at chauffører, som udfører grænseoverskridende kørsel med lastbil/bus, kan komme ind under EU´s udstationeringsdirektiv. Og hvorfor så ikke lige det? Fordi det så ikke er muligt at udføre social løndumpning i det omfang, som i dag foregår inden for transport på gummihjul. Her er EU´s udstationeringsdirektiv totalt ignoreret af både den udøvende og kontrollerende ordensmagt i Danmark.«

Det fastslår FDL´s kontorleder, Jens Groot, i en kommentar ifølge FLD-Nyt.

»Et eksempel på den totale manglende kontrol og håndhævelse af EU Udstationeringsdirektivet er Contrans A/S Kolding, som er registeret med 30 godstilladelser og SC Henrik Hansen SRL Satu Mare Romania med 120, muligvis flere lastbiler/motorvogne. Disse to virksomheder er administrativt så tæt sammenknyttet, som det i dag er muligt.«

»Alt styres og disponeres fra adressen i Kolding, hvor disponenterne formidler kontakterne til lastbilerne med de udenlandske chauffører. Chaufførerne er stort set alle ansat gennem godkendt chaufførvikarvirksomhed S.C. Henrik Hansen S.R.L., Pricipala 19, Cidreag, Satu Mare, Rumænien.«

»Så den såkaldt grænseoverskridende eksportchauffør, kan findes på kontoret som disponent, lige som han kun oplæres til national dansk godstransport. Chaufførerne er på ingen måde underlagt EU´s cabotage-lovgivning. Det er nemlig kun lastbilen/motorvognen.«

»Dette chauffør-lastbilcirkus må stoppes. Proforma-eksportchauffører, som dagligt har deres arbejdssted i Danmark som disponent eller eksportchauffør hos dansk speditionsvirksomhed, lader intet tilbage for Ryanair-systemet, som Belgien og EU lige har fastslået er ulovligt.«

»Udføres arbejdet kontinuerligt, med udgang og tilbagekomst til den samme virksomhed, skal løn- og ansættelsesforholdene være, som i det land virksomheden er placeret i. Nøjagtig, som EU Udstationeringsdirektivet siger,« fastslår Jens Groot.

»Så alt det sludder om, at eksportchauffører ikke passer ind i EU Udstationeringsdirektivet har kun det formål at sløre, hvad der faktisk foregår hos danske og andre speditører i EU, og forsat kan medvirke til social løndumpning, og selvfølgelig chaufførmangel,« siger vognmand Carsten F. Poulsen.

»Behandles chauffører, som også er mennesker, ordentligt og anstændigt, vil det også være muligt at tilpasse dem til de love og forhold, de fysisk arbejder under, men ikke honoreres for,« understreger Carsten F. Poulsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157