23948sdkhjf

- Bestemmer selv om de vil mangle chauffører

DEBATINDLÆG:

Hvis østchaufførerne kørte hjem i morgen, ville vi unægtelig få et problem. Det er jeg enig i. Men det skal de da heller ikke, og det gør de nok heller ikke, - hvis de ellers har gode arbejdsforhold, (fri, ugeordninger, er hjemme hos familien) og får løn i forhold til de lande, de kører i.

De vestlige transportfirmaer bestemmer selv, om de vil mangle chauffører eller ej. Det er et spørgsmål om gode løn og arbejdsvilkår.

Kim Johansen, I har jo selv jaget de vesteuropæiske chauffører ud af bilerne for at lade østeuropæerne overtage "vores" job. - Det er ynkeligt at læse din bemærkning om, at det ikke er penge, vi taler om. Jo, det er det lige præcis. De store transportfirmaer har jo netop hentet østchaufførerne til at køre i deres biler, da de 10 nye østlande kom med i fællesskabet ene og alene for at spare på lønomkostningerne. Der var ikke chaufførmangel, før de 10 nye øst lande kom med, og vi chauffører var glade, tilfredse og stolte af vores job.

Men Kim Johansen, du har ret i, at det vil være vanskeligt at skaffe chauffører i Vesteuropa i dag. Der skal helt andre boller på suppen. En chauffør, både dem fra vest og øst, skal have en løn, der står i forhold til det arbejde han/hun udfører, og det får de ikke i dag.

Sammenlignet med, hvad der tjenes i andre faggrupper, hænger det jo slet ikke sammen. Det er kun i kraft af mange timer, en chauffør har en tålelig løn. Ligeledes er man nødt til at lave nogle friordninger, så der også kan blive plads til familien.

Hvis en østchauffør koster ca. 15.000 kr. pr. måned (måske endda mindre) og er til firmaets rådighed i 3 måneder (de bor jo i bilen, hvilket oveni købet er ulovligt), inden han kommer hjem, og når chaufføren ikke forlader bilen i denne periode, er han på arbejde i samtlige disse 3 måneder = 91 dage. Så bliver de 15.000 kr. pr. md. til en dagløn på ca. 490 kr. Dette beløb, viser jo tydeligt, at det kun handler billige chauffører, og ikke som det påstås om chaufførmangel. 

Jeg er klar over, at de vestlige arbejdsgivere sikkert ikke mener, at deres chauffører er på arbejde i 3 måneder, selv om de opholder sig i bilen. Men forlader man ikke bilen, er man stadig på arbejde.

Og når nu Kim Johansen er forarget over, at bl.a. flere danske politikere og seriøse danske/vesteuropæiske vognmænd og chauffører er utilfredse med den unfair konkurrence og sociale dumping, vi er udsat for af blandt andre Kim Johansen, kan han takke sig selv for, at det begynder at knibe med at få chauffører. Selv fra Østeuropa.

Kim Johansen mener, at det er umanerligt frækt, at Østeuropa er inviteret til at være en del af EU, og så sviner vi dem til, fordi de er årsag til løndumping?
Nu er det faktisk sådan, at man som EU-borger skal have løn i forhold til det land, man arbejder i, og ikke i forhold til det land, man kommer fra. Så når der tales om løndumping, så er det arbejdsgiverne, der trykker/dumper lønnen. Ikke lønmodtageren.

Meningen med at optage de 10 nye østlande er så også at hæve deres levestandard, ikke at sænke de gamle EU-landes levestandard, som den billige arbejdskraft er medvirkende til er ved at ske.

Leif Therkelsen
Stations 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11