23948sdkhjf

Kim Johansen: Mange gør det samme

Det var en utilfreds, men afklaret Kim Johansen, som Lastbil Magasinet fangede på telefonen mandag formiddag, efter hans virksomhed Kim Johansen International Transport i fredags blev idømt en bøde på 140.000 kroner for medvirken til ulovlig cabotagekørsel ved Østre Landsret.

Vognmanden ankede i foråret byrettens dom, som lød på 250.000 kroner, men selvom han endte med at få rabat i Landsretten, er Kim Johansen mere interesseret i rettens fortolkning af reglerne end i kroner og øre.

»Det er slet ikke interessant for os. Det handler kun om, at hvis man skifter sættevogn undervejs i en international transport ved pålæsning eller aflæsning, så bliver det betegnet som en national transport. Det tror jeg, der er en masse mennesker, der ikke er opmærksomme på,« siger Kim Johansen.

Ikke nogen fidus

Sagen tager sit udgangspunkt i sommeren 2015, da en bulgarsk indregistreret trækker kørte en stribe ture i Storkøbenhavn, mens den kørte for Kim Johansen.

Byretten afgjorde, at lastbilen udførte ulovlig cabotagekørsel, idet der ikke var foregået nogen forudgående international transport. Trækkeren ankom til Danmark fra Bulgarien uden sættevogn og var de følgende dage i Malmø tre gange med en tom sættevogn, og det tæller ikke som international transport, afgjorde retten. Kim Johansen mente derimod slet ikke, at lastbilen udførte cabotagekørsel, fordi intet gods blev både lastet og læsset i Danmark.

»Jeg havde ikke tænkt mig at lave noget ulovligt. Vi har ikke lavet en eller andet fidus, hvor vi har gjort noget andet end det, vi har lovet vores kunder. Dette her er kun et spørgsmål om politisk at gøre transportafviklingen så kompliceret som overhovedet muligt. Hvis jeg havde været fuldstændig klar på, at det var meningen med cabotage-forordningen, så havde jeg ikke gjort det. Men nu er vi nødt til at acceptere dommen, og vi betaler selvfølgelig. Jeg kunne tage den i Højesteret, men det har jeg ikke tænkt mig.«

Et spørgsmål om politik

Kim Johansen er overbevist om, at mange transportvirksomheder tilrettelægger deres transporter på samme måde, og selvom han accepterer dommen, har han svært ved at se formålet med de regler, hans virksomhed er dømt for at overtræde.

»Sådan her er der masser, der gør. Det er jeg sikker på. Min opfattelse af cabotage er af- og pålæsning i det samme land. Men dette her er politik, og hvis formålet har været at gøre en international transport til en cabotagetur, så er det lykkes.«

Vognmanden undrer sig over, hvorfor trækkeren ikke må skifte sættevogn i start- eller slutlandet.

»Hvis jeg for eksempel læsser i Belgien og skifter sættevogn i Puttgarden, så er det stadig en international transport, fordi Tyskland så er transitland, men hvis jeg skifter sættevogn i Rødby, så er det pludselig cabotage-kørsel. Og hvad hvis en lastbil går i stykker og må køre på værksted i det land, hvor den på-læsser, så er det national transport? Jeg troede, at forordningen havde til formål at sørge for, at der ikke kommer urimelig konkurrence, men jeg har ikke snuppet en opgave fra en dansk vognmand.«

Ifølge vognmanden har Kim Johansen International Transport dog tænkt sig at planlægge turene anderledes for at undgå lignende sager.

»Selvfølgelig er vi det. Så må vi simpelthen bare lade være med at skifte sættevognen, selvom det gør logistikken mere bøvlet.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063