23948sdkhjf

Vognmænd: Begræns traktorer på vejene

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) har analyseret 25 traktorulykker på vejene siden 2013.

21 ud af de 25 ulykker med traktor involveret er sket på landeveje på hverdage mellem 6-12 og 15-18 – og 5 er sket i mørke.

Rapporten er blevet til på baggrund af den triste kendsgerning, at der årligt forekommer 40-55 personskadeulykker og omkring 5 dræbte som følge af traktorer på vejene. Typiske tidspunkter på året for traktorulykker er august, september og oktober måned.

Aparte på vejene

Underdirektør i DTL Frank Davidsen er glad for, at der sættes fokus på traktorernes færden på vejene: 

»Vi har i DTL – Danske Vognmænd den holdning, at traktorer som helhed er en aparte forekomst på vejene. De har helt særlige kørselsmønstre, de kører ved særligt lave hastigheder, de føres ofte af helt unge helt ned til 16 år, og de er absolut ikke kollisionssikre. Jeg synes, at rapporten fra HVU viser, at det i hverdagen er nødvendigt at begrænse traktorkørsel på veje med anden færdsel mest muligt. Det siger HVU også selv, men det er desværre ikke tilfældet i dag, hvor vores medlemmer, især i det vestjyske område, oplever en opblomstring af mega-traktorer, der transporterer gods på linje med lastbiler,« siger han.

»Det her giver også anledning til at drøfte, om ikke køreuddannelsen samt et krav om grund- og efteruddannelse af traktorførere er relevant. Ligeledes bør man se på, om traktorkørsel som helhed er i stigning, hvilket noget tyder på efter de meldinger, vi får fra medlemskredsen. Der findes angiveligt ingen statistik på dette område. Traktorkørsel giver lange køer, trængsel på landevejene samt farlige situationer ved overhaling. Og traktorer, der må køre 40 km/t, vil udligne hastigheden således, at traktoren bliver konkurrencedygtig over for lastbilen ved kørsel over kortere afstande. Det er ikke hensigtsmæssigt,« siger Frank Davidsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078