23948sdkhjf

Gode job i transportbranchen

Medarbejderne inden for transport er glade for deres job. Alligevel viser en undersøgelse, at kun en lille del af danskerne synes, at det er attraktivt at arbejde inden for transportbranchen. DI Transport lancerer nu i fællesskab med DI Handel og DI Service en kampagne, der skal gøre op med branchernes dårlige image.

Blot 24 procent af de danskere, der ikke er ansat i servicebranchen, synes, at job som chauffør, renovationsmedarbejder og flyttemand er gode job. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har foretaget for DI Handel, DI Transport og DI Service.

Svane: - Ærgerligt

Undersøgelsen viser også, at 78 procent af de nuværende medarbejdere i transportbranchen er tilfredse med deres job. Men de oplever fordomme om, at deres job.

 

- Det er meget ærgerligt, at medarbejdere i branchen oplever fordomme. For vi er alle sammen afhængige af, at der er mennesker, der er med til at holde samfundet i gang som blandt andet chauffør, renovationsmedarbejder eller flyttemand. De job er helt essentielle for, at vores samfund kan køre rundt, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Tilfredse medarbejdere

Medarbejdere transportbranchen er faktisk stort set lige så tilfredse med deres job, som medarbejdere der ikke arbejder i handels-, transport- eller servicebrancherne. Her ligger tilfredsheden på 80 procent.

Nu skal der gøres noget ved det dårlige image, lyder det fra DI Transport.

- Det er vigtigt at få fortalt, at transportbranchen har gode og meget nyttige jobs, som har stor betydning for os alle sammen, når vi skal til og fra arbejde eller have bragt varer ud, fortsætter Michael Svane.

DI Transport lancerer derfor nu i samarbejde med DI Handel og DI Service kampagnen ”Godt Job”. Fælles for de tre brancher er nemlig, at de kæmper med manglende kendskab og fordomme. Det skal kampagnen nu gøre noget ved at udbrede kendskabet til de tre brancher og fremhæve de positive fortællinger fra brancherne.

 

- Formålet med kampagnen er at få de positive historier fra vores arbejdspladser ud i offentligheden. Både så medarbejderne kan få den anerkendelse, de fortjener, og så vi kan nuancere danskernes billede af, hvad et godt job er, tilføjer Michael Svane.

Om kampagnen

For få overvejer at arbejde inden for de tre brancher, og derfor risikerer vi, at vi inden for få år kommer til at mangle medarbejdere inden for handels-, transport- og servicebranchen, hvis ikke danskerne begynder at se lidt mere positivt på disse erhverv.

En landsdækkende undersøgelse viser, at medarbejderne i disse brancher er meget tilfredse med deres job - stort set tilsvarende jobtilfredsheden i resten af den danske befolkning. Derfor lancerer DI Handel, DI Transport og DI Service sammen en kampagne, som skal fremhæve de positive sider af job inden for de tre brancher.

Kampagnen lanceres i uge 37 og har til formål at nuancere danskernes opfattelse af, hvad et godt job er. Kampagnen viser således, at et godt job kan være mange ting, og at det er individuelt, hvad vi betragter som et godt job.

Om undersøgelsen

I samarbejde med Userneeds har DI Handel, Transport og Service foretaget en befolkningsundersøgelse blandt danskere i aldersgruppen 18-70 år samt medarbejdere i handel-, transport- og servicebranchen. Indsamlingen af besvarelser er foretaget som CAWI (computer-assisted web interviews) blandt tilfældigt udvalgte repræsentanter fra målgruppen i Userneeds’ Danmarkspanel i perioden 9. maj til 11. juni 2017.

Der er foretaget i alt 2076 interviews med henholdsvis 1056 respondenter i handels-. Transport- og servicebrancherne og 1020 respondenter i den øvrige danske befolkning. Undersøgelsens hovedresultater er præsenteret herunder.

I undersøgelsen er der blevet spurgt ind til ni forskellige job fordelt på de tre brancher: chauffør, renovationsmedarbejder, flyttemand, lagermedarbejder, sælger, kundeservicemedarbejder, rengøringsmedarbejder, vagt og kantinemedarbejder.

Udvalgte tal fra undersøgelsen

I gennemsnit forbinder 24 pct. af danskerne, der ikke arbejder i handels-, transport- eller servicebranchen, i nogen/høj grad et job i handelsbranchen med at gøre et godt job.

Danskerne har forskellige holdninger til de tre udvalgte job i handelsbranchen (chauffør, renovationsmedarbejder og flyttemand), så dette gennemsnit indeholder et spænd, som går fra synet på renovationsmedarbejderens job (27 pct. forbinder det med et godt job) til flyttemandens job (19 pct. forbinder det med et godt job).

46 pct. af de nuværende medarbejdere i transportbranchen oplever, at der er fordomme om deres job.

78 pct. af de nuværende medarbejdere i transportbranchen er meget tilfredse/tilfredse med deres job.

80 pct. af den øvrige danske befolkning, som ikke arbejder i handels-, transport eller servicebrancherne, er meget tilfredse/tilfredse med deres job.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078