23948sdkhjf

- Forargeligt vognmand går fri

DEBATINDLÆG:

Sagen mod P. Bjarne Andersens chauffører fortsætter nu på 7. år. Det er vist almindeligt kendt, at der indtil dato kun er dømt fire af de i alt 27 chauffører, som er anklaget i forbindelse med magnetsvindel. 23 chauffører skal en tur i byretten, fordi de stadig nægter sig skyldige.

Det kan godt virke underligt, at chaufførernes forsvarer opfordrer til frifindelse, eller i værste fald rabat på straffen. Det gør han med henvisning til sagens varighed. Der er delte meninger, men chaufførerne ligger vel, som de har redt.

Jeg synes i høj grad, det er mærkeligt, og bekymrende for retssikkerheden, at Bjarne P. Andersen er sluppet så nem om ved en så alvorlig sag. For kan man undgå retsforfølgning i en så alvorlig sag, som P. Bjarne Andersens, hører alting op.

Tiltalen mod P. Bjarne Andersen og sønnerne var for planlægning af overtrædelserne. Alle, som havde bare en lille føling med chauffører, som kørte nordpå, vidste, at hos P. B. Andersen kunne man kun være ansat, hvis man kunne finde ud af at montere en magnet. Alligevel frafaldt politianklageren sagen, fordi vidnerne, chaufførerne, ikke længere ville vidne mod P. B. Andersens ledelse. Resultat: Ingen vidner og ingen sag mod P. B. Andersen og sønner.

Comlog-data fra vognmandens flåde-styringssystem, som indeholder GPS-data og skriftligt kommunikation-data, kunne ikke stå alene i en anklage. Sådan var den mundtlige forklaring, da FDL i sin tid bad om aktindsigt i den spegede sag. Af samme årsag er det forståeligt, at vognmænd, der søger at efterleve lovens bogstav, undrer sig meget over sagens forløb.

FDL finder det fuldstændigt horribelt, at en så simpel sag, kan trække så længe ud, Der findes masser af tachograf-data. Der findes Comlog GPS-data, som nøjagtigt ned i detaljer kan dokumentere, hvornår lastbilens tachograf har været koblet fra med en magnet.

Hvem kan havde glæde af så lange, simple sager ud over de, som har deres levebrød ud af det? Og hvorfor vil tidligere vidner ikke længere vidne, så ledelsen kan stilles til ansvar for deres handlinger?

Det er tankevækkende, at 27 chauffører fra en vognmand var enige om at magnetfuske signalerne fra lastbilens gearkasse, uden at ledelsen og værkstedet har haft den mindste viden om det. Det til trods for, at der er flåde-styringssystem hos vognmanden og bilens computer, der melder fejl, hver gang magneten sættes på, gearkassen står stille og hjulene ruller.

Christian Jensen
Formand FDL

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109