23948sdkhjf

- Jeg elsker at køre lastbil…

Mig & Min Bil: Peter Jensen, Horsens, stortrives med sin Iveco Stralis Hi-Way.

Bragt i Vognmandens Fagblad Trans Inform, august 2016:

- Når jeg ser tilbage, har jeg jo nok fået lastbiler ind med modermælken. Jeg var dæleme ikke ret gammel, før jeg var med min far ude at køre lastbil. Jeg kan huske, at jeg havde et sæt ekstra underbukser med i tasken.

Peter Jensen, Horsens, er manden bag denne måneds forsidebil, en Iveco Stralis Hi-Way 460, opbygget som 3-akslet trækker. Bilen fik han leveret som ny i midten af januar i år fra Iveco Fyn ved Odense.

- Det er den nye Euro 6 model, som jeg lejer over en tre-årig periode. Vores anden lastbil i firmaet er også en Iveco, og den bliver her i slutningen af august byttet til endnu en ny 3-akslet Iveco Stralis Hi-Way.

43-årige Peter Jensen er så småt ved at tage fat på et kommende generationsskifte med sin far, Klaus Jensen, indehaver af KJ Transport, der har kørt som chauffør og siden vognmand i knap 50 år.

- Begge vores to Iveco’er kører for Danske Fragtmænd Transport. Min far har altid kørt fragt, jeg selv har tidligere kørt lidt on and off. Jeg har også prøvet at arbejde på fabrik, men jeg befinder mig bare bedst bag et rat. Det er nok en blanding af det frie liv og kunderne. At jeg kommer lidt rundt – og så har jeg en delvist fast tur den ene vej, hvor jeg faktisk kører med reservedele til lastbiler.

Del af noget mere

Netop det at Peter Jensen leverer det meget vigtige bindeled mellem producenter og kunder, er ét af de elementer, som den kommende vognmand er så glad for ved jobbet.

- Jeg leverer service, binder producenter og kunder sammen. Det kan jeg lide, for det er en del mere end bare at køre bil. Jeg sætter en stor ære i at passe kunden, levere varerne til tiden. Jeg smiler altid, og det modtages positivt 99 procent af tiden. Undervejs får jeg en sludder og en god snak med kunderne – og måske en pakke småkager, hvis jeg er ude ved producenten.

Peter Jensen oplever også det tillids- og meningsfulde job, når producenten eller disponenten spørger ham, om en given opgave kan lade sig gøre.

- Så ser jeg på det - om vi kan gøre det forsvarligt, om det er praktisk muligt. Jeg vises tillid og ansvar, og så møder jeg glade kunder undervejs. Alle kan da have en dårlig dag, hvor det ikke kører, som det skal. Men jeg elsker at køre lastbil, og jeg elsker alt det andet, der følger med.

ITD’s kursus-premiere

I foråret i år var Peter Jensen blandt de otte kursister, der alle bestod brancheorganisationen ITD’s første vognmandskursus.

- Kurset gik over al forventning, men det var meget hårdt. Jeg har hidtil koncentreret mig om at køre bil og lave penge. Men vognmandskurset var meget spændende, med nogle meget dygtige undervisere. Det er snart 30 år siden, jeg gik ud af skolen, så kurset var hårdt men godt. Vi havde et rigtigt godt sammenhold på holdet sammen med kursusleder Poul Erik Pedersen. Han besøgte mig i førerhuset undervejs i forløbet, hvor jeg også fik afleveret opgaver fra en rasteplads ved Randers, udtalte Peter Jensen til Trans Inform i maj.

Hans nyerhvervede vognmandskursus er del af optakten til generationsskiftet med sin far, der i dag kører som afløser, mens sønnen og en fast chauffør sidder bag rattet af hver deres Iveco.

Masser af bil for pengene

- Jeg holder fortsat fast i, at Iveco leverer en masse bil for pengene. Dengang jeg startede med at køre, var der nok større forskel på bilerne. I dag er de så smækfyldt med teknik, og der er fælles normer, der skal overholdes. Jeg er mest interesseret i at drive forretning, og her betyder det altså noget, at min Iveco er cirka 5000 kr. billigere hver måned, end andre mærker. Volvo er en lækker bil, men her koster det cirka 6000 kr. ekstra, når der skal være et bestemt stempel på bremsekalibrene.

En detalje som Peter Jensen er rigtigt glad for, er den fabriksmonterede ekstra dieseltank på 290 liter, placeret bagerst på trækkeren, mellem baglygterne.

- Tanken giver en ekstra rækkevidde, så jeg ikke skal tanke hver dag, når jeg minimum kører 3000 kilometer om ugen og over 12.000 kilometer om måneden. Og så er det det rigtige sted at placere en ekstra tank, især om vinteren (ekstra vejgreb).

Vognmand siden 1981

Peter Jensens far, Klaus Jensen, blev selvstændig vognmand i 1981 – også med privat base i Horsens.

- Jeg bliver 70 i november og har kørt lastbil, siden jeg fik det store kørekort som knap 19-årig. Jeg har altid kørt for Danske Fragtmænd, og dengang jeg startede kørte jeg Horsens, Vejle og Esbjerg. Jeg blev selvstændig, da jeg sammen med to andre overtog KJ Transport (Kenno Jensen), der oprindeligt var startet i 1930’erne. Dermed var jeg med til at overtage min gamle arbejdsplads, og det var let, da jeg kendte alle kunderne.

Om udviklingen de seneste 50 år lyder det blandt andet fra Klaus Jensen:

- Branchen er meget mere hård i dag. Der er ikke så mange penge i det.

Fakta Iveco Hi-Way 460

Euro 6 model, leveret januar 2016, opbygget som 3-akslet trækker, godkendt til 60 tons totalvægt. Foruden 440 liter standardtank er 290 liter stor tank fabriksmonteret som ”kofanger”.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11