Volvo tilbage på tronen i Danmark
3 ud af 10 solgte lastbiler på det danske marked i 2016 var en Volvo. Det viser statistikken for nyregistreringer overv 15 ton totalvægt fra De Danske Bilimportører.
Helt præcist tegnede Volvo sig for 29,8 procent af det tunge lastbilmarked i det forgangne år. Dermed overtog Volvo igen pladsen som markedsleder fra Scania, der vandt kapløbet i 2015.
Netop Scania sad i 2016 på en fjerdedel af markedet over 15 ton – nemlig 24,9 procent. MAN var nr. tre på vognmændenes ønskeseddel med 16,8 procent, mens Mercedes-Benz fulgte lige efter med 15,6 procent.
Iveco holdt nogenlunde skansen fra året før og kunne i 2016 notere en markedsandel på det tunge marked på 7,2 procent. Det var et stykke foran DAF med 4,5 procent, mens Renault fik en lille fremgang og kunne notere sig for 1,3 procent.
I det mellemtunge segment var der til gengæld tysk dominans. I kategorien for 10-15 tons totalvægt stod MAN for 32,1 procent foran Mercedes-Benz med 24,4 procent.
I det lette segment fra 3,5 op til 10 tons totalvægt viste Daily’en igen sit værd for Iveco, der i år blev en suveræn nr. ét med 38,9 procent – klart foran nr. to, Mercedes-Benz, der åd 29,3 procent af det lette marked.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.