Grundlag på plads til kartel-krav
Folketinget har netop vedtaget en ny lov om behandling af erstatningssager vedrørende konkurrenceretten. Loven vil gøre det lettere for bl.a. virksomheder og forbrugere at få erstatning fra kartelsyndere, der har overtrådt konkurrencereglerne, oplyser DTL.
Danske vognmænd, der har købt ny lastbil af mærkerne MAN, Daimler, Volvo, Renault, Iveco, DAF eller Scania i perioden 1997-2011 i kategorien 6 til 16 tons totalvægt eller over 16 tons totalvægt, kan have krav på erstatning – som følge af fabrikkernes kartelsamarbejde i perioden, som de blev idømt store bøder for i sommeren 2016.
Den nye lov, der træder i kraft 27. december, er en implementering af EU’s erstatningsdirektiv. Loven indfører en regel om, at endelige danske afgørelser om konkurrenceovertrædelser skal lægges uprøvet til grund i erstatningssagen. Endelige afgørelser truffet i en anden medlemsstat skaber en formodning om, at konkurrenceretten er overtrådt. Ansvarsgrundlaget vil således i mange sager være givet på forhånd.
Letter bevisbyrden
Desuden vil tabsopgørelsen blive nemmere, idet der ved kartelovertrædelser gælder en formodning om, at dette har medført tab. Dette vil lette bevisbyrden for bl.a. skadelidte danske vognmænd, som kan have betalt overpriser grundet kartellet. Domstolene vil fremover være forpligtet til at formode, at kartellet har medført et tab. Det er så op til deltagerne i kartellet at afkræfte denne formodning.
Mht. tabsopgørelsen så skal skadelidte stilles, som var overtrædelsen ikke sket. Dette omfatter bl.a. fortjeneste og renter.
Endelig medfører den nye lov en udvidelse af forældelsesfristen til 5 år. Fristen løber fra ophøret af den skadegørende handling, og skadelidte med rimelighed kan forventes at have kendskab til kravet.
Dyrt at føre sag
Det skal bemærkes, at gennemførelse af en erstatningssag mod lastbilproducenterne vil kræve, at vognmanden kan dokumentere et køb af lastbil fra de nævnte producenter i den pågældende periode.
DTL vurderer, at et eventuelt søgsmål med henblik på erstatning vil kræve klar dokumentation, og det vurderes, at et søgsmål kan trække ud i årevis. Man skal derfor indstille sig på dels at fremlægge den fornødne dokumentation, dels at afholde advokatomkostninger - samt endeligt væbne sig med tålmodighed indtil der kommer en eventuel afgørelse.
Advokatomkostningerne for den enkelte vognmand vil kunne holdes nede ved et gruppesøgsmål, hvor mange medlemmer går sammen og anlægger én sag.