Fokus på styrende hjul
Kran Blok Erfa, DTL's netværk for vognmænd med speciale i kran- og blokvognskørsel, oplyser, at Færdselsstyrelsens kommende nye dimensionsbekendtgørelse sætter fokus på lastbilers tryk på de styrende hjul.
De nye og mere specifikke regler om vægten på lastbilers styrende hjul skal være med til at sikre, at de styrende hjul på en lastvogn - med eksempelvis en tung bagmonteret kran - altid har et godt vejgreb.
Ingen invendinger
Det indgår således i den nye dimensionsbekendtgørelse, der har været i høring, at der altid skal være mindst 20 procent af lastvognens faktiske vægt på de styrende hjul.
Ifølge Færdselsstyrelsen har der ikke været indvendinger mod den nye præcisering i bekendtgørelsen, og det betyder, at der fremover bliver en ændring i kontrolproceduren ved syn, herunder at der skal ligge dokumentation for, at trykket på de styrende aksler altid er mindst 20 procent ved køreklar vægt.
Bagmonteret kran
Hvis en lastbil godkendes med en bagmonteret kran, og den bageste aksel er løftbar, skal der altså være dokumentation for, at trykket på de styrende forhjul er mindst 20 procent under alle normalt forekommende belastningsforhold - inklusiv største tilladte belastning i koblingspunktet.
De styrende forhjul defineres ved at være styrende hjul på den forreste aksel, henholdsvis forreste akselgruppe, hvis køretøjet har mere end én foraksel. Hjul på bagaksler hører under de øvrige hjul.
De ny regler træder i kraft 1. januar 2017.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.