Ren succes: 1000-vis af udenlandske kunder
Danmarks og Europas vognmænd og deres lastbiler leverer langt størstedelen af de mange råvarer og færdige produkter, som en stor del af EU's virksomheder og godt 508 mio. indbyggere forbruger hvert år.
Når det gælder råvarer via tankbiler og tankcontainere, er netop grundigt rengjorte tankbiler og andre mobile tanke et ufravigeligt sikkerheds- og sundhedsmæssigt krav, når de mange vidt forskellige råvarer og færdige produkter leveres over alt i Europa.
Siden december 1986 har IAT Servicecenter på Mønten 9 i Kolding, få kilometer fra Motorvej E20 og E45, således renset en stor del af de mange tusinde tankbiler og mobile tankcontainere, der årligt passerer ind og ud af Danmark.
Danmarks største
Kolding-anlægget er i dag Danmarks største blandt de ti danske anlæg, der udfører tankrens, forklarer Hardy Staal, leder af IAT Servicecenter.
- Det tager mellem en halv og en helt time at rense en tankvogn. Her i Kolding renser vi cirka 10.000 tankenheder årligt, og 90 procent er kunder fra hele EU, lyder det fra Hardy Staal.
Fra begyndelsen i 1986 blev serviceafdelingen indrettet med en enkelt bane til lastbiler og deres tanktrailere.
- Det var dengang et helt nyt tilbud til kunderne. Den nærmeste anden mulighed lå i Hamborg, og året efter rensede vi 1250 enheder. I 1992 var vi oppe på 4500 enheder, og anlægget blev udvidet med bane nummer 2, fortsætter Hardy Staal.
Speciale: Farligt gods
I 2007 kørte 10.000 gennem anlægget, og bane nummer 3 blev indrettet på stedet - med speciale i rensning af tanke til foder- og levnedsmidler. Siden begyndelsen i 1986 har anlægget været specialist i håndtering af farligt gods, og i dag råder servicecentret også over et depot til tankcontainere.
Desuden rengøres omkring 6000 palletanke årligt på stedet - palletanke der helt har afløst "gamle dages" metaltromler.
Hardy Staal blev ansat hos IAT Servicecenter i 1990, dengang som omlæssermand i containerdepotet. I dag leder han det 17 mand store servicecenter, hvor syv af de ansatte står for selve tankrensningen.
Mens de mange gæstende chauffører venter på, at rensningen af deres tanktrailer er færdig, kan de på stedet aflæse deres tachograf, tage et bad eller slappe af i anlæggets ventestue.
Internationalt certifikat
Rent administrativt er der også sket lidt af hvert. Hvor mange løse papirer tidligere dominerede kommunikationen mellem chauffører og centeret, foregår det hele i dag via moderne it. Men inden chaufførerne forlader IAT's store vaskemaskine, får de et internationalt certifikat med i hånden, der helt præcist viser, hvordan tanktrailerne er renset.
Hardy Staal:
- Inden vores personale går i gang med en ny renseordre, går de ind i en stor produktdatabase, hvor de kan se, hvad der er af sikkerhed, der skal overholdes. Det automatiske anlæg betyder, at det kun er en brøkdel af tankene, det er nødvendigt at gå ned i, men når det er tilfældet, er der klare sikkerhedsprocedurer for dette.
Fakta IAT
Ejes af familien Christensen, hovedkvarter i Esbjerg, afdelinger i Aabenraa, Kolding og Brøndby.
Specialist i transport af bl.a. farligt gods samt rensning af tanktrailere og containertanke. Servicerer også off-shore branchen.
Cirka 200 ansatte, her af 90 chauffører. Cirka 75 egne lastbiler.
IAT Servicecenter var det første danske anlæg med tilladelse til udstedelse af ECD-dokumentet (European Cleaning Document), der typisk kræves af fødevare- og kemikoncerner.
Artiklen er en del af temaet Trailere.