23948sdkhjf

Nye regler for akseltryk

Der er mere specifikke regler på vej om vægten på de styrende hjul på en lastvogn. Det skal være med til at sikre at de styrende hjul på en lastvogn med f.eks. bagmonteret kran altid har et godt vejgreb, og det indgår i den nye dimensionsbekendtgørelse, der har været i høring, at der altid skal være mindst 20 % af lastvognens faktiske vægt på de styrende hjul.

Ifølge Færdselsstyrelsen har der ikke været indvendinger mod denne præcisering i dimensionsbekendtgørelsen, og det betyder, at der fremover bliver en ændring i kontrolproceduren ved syn, herunder at der skal forefindes dokumentation for at trykket på de styrende aksler altid vil være mindst 20 % ved køreklar vægt.

De styrende forhjul defineres ved at være styrende hjul på den forreste aksel henholdsvis forreste akselgruppe, hvis køretøjet har mere end én foraksel. Hjul på bagaksler hører under de øvrige hjul.

De ny regler, som træder i kraft pr. 1. jan. 2017, kan læses herunder:

Ved tilladt totalvægt skal mindst 20 % heraf hvile på de styrende forhjul.
Den tilladte totalvægt skal dermed være mindst 125 % af samlet tilladt akseltryk
for baghjulene.
Ved forhjul forstås hjul på den forreste aksel henholdsvis forreste akselgruppe,
hvis køretøjet har mere end én foraksel. Baghjul er de øvrige hjul.
Jævnfør Dimensionsbekendtgørelsen skal mindst 20 % af den faktiske totalvægt
hvile på de styrende hjul. Ud over kontrol ved tilladt totalvægt skal der derfor
endvidere foretages kontrol af vægt på de styrende forhjul (min. 20 %) ved
køreklar vægt.
Hvis en bil godkendes med en bagmonteret kran, og den bageste aksel er løftbar,
skal der foreligge dokumentation for, at trykket på de styrende forhjul vil
være mindst 20 % under alle normalt forekommende belastningsforhold inkl.
størst tilladte belastning i koblingspunktet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062