ATL fik speditør frikendt
Arbejdstilsynet har trukket et påbud til en speditør tilbage i en sag om en arbejdsulykke, hvor en chauffør kom til skade under arbejdet med en pallevender, da han afleverede en palle med frysevarer hos et cateringfirma.
Afsenderen af frysevarerne havde bedt speditøren om at løse opgaven. Og speditøren havde igen bedt en vognmand om at køre frysevarerne til cateringfirmaet. Arbejdstilsynet udstedte et strakspåbud til alle fire parter om, at de skulle gå sammen om at sikre arbejdsforholdene.
»Rent praktisk vil det være meget vanskeligt, hvis fire forskellige virksomheder skal samarbejde om at undgå arbejdsulykker. Og principielt er det meget uheldigt, hvis så mange parter skal gøres ansvarlige for en arbejdsulykke hos en modtager af gods. Det vil få ganske vidtrækkende konsekvenser,« siger Susanne Linhart, der er chefkonsulent på arbejdsmiljø i ATL og DI.
Samarbejde om sikkerheden
Arbejdstilsynet havde anført Arbejdsmiljølovens § 20 som hjemmel for strakspåbuddet. Her fremgår det, at flere arbejdsgivere, der lader arbejde udføre på samme arbejdssted, og alle, der er beskæftigede på samme arbejdssted, skal samarbejde om at skabe sikre og sunde arbejdsforhold for alle beskæftigede.
Speditøren henvendte sig derefter til ATL, som gik ind i sagen.
»Vi mener ikke, at den hjemmel kan bruges, da speditøren på ingen måde har et arbejdsgiveransvar eller instruktionsforpligtelse af den pågældende chauffør. Vores medlem udfører ikke arbejdet, men formidler alene transportopgaven. Det, mener vi, er helt afgørende,« fastslår Susanne Linhart.
Efter klagen ophævede Arbejdstilsynet strakspåbuddet med den begrundelse, at ”det ikke foreligger oplyst, at virksomheden (dvs. speditøren) har vidst eller burde have vidst, at der var sikkerhedsmæssige problemer ved anvendelse af den i sagen omhandlede pallevender.”