Fra nord til syd uden papirer
Det er nu muligt at køre gennem hele Europa fra nord til syd uden papirfragtbreve:
»Det er en stor sejr, at flere og flere myndigheder og transportører tager det elektroniske fragtbrev til sig,« mener projektleder Henning Nørgaard fra ITD.
Selve processen med at få indført de elektroniske fragtbreve er gået lidt langsomt i starten, men det er ved at ændre sig nu:
»Det er gået op for branchen og myndighederne, at eCMR kan spare ressourcer og samtidig være et uhyre sikkert system,« fortæller Henning Nørgaard, der siger, at der i øjeblikket bliver lavet op mod 10.000 fragtbreve i kvartalet.
Bliver aldrig væk
På sigt vil det elektroniske fragtbrev erstatte papirfragtbrevet, og det giver en lang række fordele, lyder det fra projektlederen.
For det første bliver det aldrig væk, da alle data ligger elektronisk, for det andet kan transportkøbere og vognmænd på få sekunder sende et nyt eCMR til lastbilerne ude på vejene, når en ny ordre er kommet.
Men derudover kan vognmændene også fakturere og kontrollere godsets ankomst langt hurtigere end i dag:
»Når godset er fremme, går der automatisk melding tilbage til vognmanden eller transportkøberen, og dermed er der dokumentation for levering, hvorefter faktura straks kan fremsendes til køberen,« forklarer Henning Nørgaard og sammenholder det med situationen i dag, hvor der let kan gå mange uger, før et papirbrev kommer tilbage til transportfirmaerne.
Billigere
Foruden sikkerheden og letheden er det også billigere at bruge eCMR, og det kan kobles sammen med alle andre elektroniske systemer hos vognmændene.
Følgende lande har alle officielt godkendt eCMR:
Belgien, Bulgarien, Tjekkiet, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Letland, Litauen, Holland, Norge, Slovakiet, Spanien, Sverige, Tyskland og Schweiz.
Det er dog muligt at bruge eCMR i flere lande, da flere myndigheder godkender de elektroniske dokumenter. I andre lande kan det også bruges, hvis der er en printer med i bilen, så dokumentet kan udskrives ved kontrol.