Iveco gasser op for miljøvenlig affaldskørsel
Byrådet i Madrid udvider byens flåde med 109 styk Iveco Stralis, der fremover indsamler dagrenovation i den spanske hovedstad – med komprimeret naturgas (CNG) i brændstoftanken.
Væsentlig miljøgevinst
Den lokale Iveco-fabrik i Madrid producerer de gasdrevne lastbiler, der - ifølge Iveco - reducerer udledningen af CO2, partikler og NOx med henholdsvis 10, 95 og 35 procent.
Samtidigt loves der brændstofbesparelser på op til 40 procent og totale ejeromkostninger (TCO), der er op til 10 procent lavere end for tilsvarende dieselbiler.
Lastbilerne er udstyret med Ivecos Cursor 8 motor til komprimeret naturgas (CNG), der yder 330 hk kombineret med en automatgearkasse med integreret retarder.
Bilerne har otte CNG-cylindre med en samlet volumen på 640 liter for AD260S33YPS-modellen og 600 liter for AD190S33/P-modellen. Bilerne er desuden udstyret med den nyeste sikkerhedsteknologi, skræddersyede til at imødekomme virksomhedernes behov.
200 bar tryk
Naturgas (eller metan) lagres i gasformig tilstand ved et tryk på 200 bar, som regulatoren reducerer i to trin, før gassen sprøjtes ind i motoren. Bilernes motorer er 50 til 75 procent mere støjsvage end Euro 6 - dieselmotoren, da Stralis CNG reducerer støjforureningen med mellem 3 og 6 decibel sammenlignet med andre lastbiler med samme præstationsniveau.
Metan er en naturlig ikke-toksisk gas, som er mindre antændelig end benzindampe samt mindre forurenende og mere effektiv end flydende gas (propan eller butan) – da det kræver mindre brændstof at tilbagelægge samme strækning.
Flest stationer i Spanien
Med aktuelt 43 offentlige CNG-tankstationer og 19 LNG-stationer er Spanien til det land i Europa med flest tankstationer, der sælger flydende naturgas. Yderligere ni tankstationer, der både sælger CNG og LNG, er i øjeblikket under opførelse. Iveco har i de seneste 20 år produceret over 16.000 køretøjer og 29.000 motorer, der kører på gas.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.