23948sdkhjf

HH-tunnel kan betales på 24 år

To tunneller, én til biler og én til tog, skal integrere hele Øresundsregionen yderligere og styrke vækst og beskæftigelse samt dæmme op for trængslen om blot få år, hvis det står til HH-gruppen.

Emnet var på dagsordenen ved en konference på Christiansborg tidligere på ugen. En ny HH-forbindelse vil også styrke godstransporten og lastbilernes vilkår, mener DTL’s adm. direktør og formand for HH-gruppen, Erik Østergaard.

»Som vi ser det, bør dette projekt være realiseret i 2030. Der er nærmest ingen argumenter imod og vi kan pege på finansieringen – uden offentlige midler,« siger Erik Østergaard.

»Vi kan tilbagebetale, via brugerbetaling på 24 år. Det er betydeligt kortere tid end tilsvarende projekter. Og det offentlige behøver ikke være med – vi kan selv komme med privat finansiering,« siger Erik Østergaard.

Konkret lyder forslaget på en passagertogstunnel mellem byerne, og en motorvejstunnel lidt længere sydpå. Transportforsker ved Danmarks Tekniske Universitet, professor Otto Anker Nielsen, påpegede, at der slet ikke kunne være tvivl om det rentable i en HH-forbindelse og behovet for den.

»Ifølge trængselskommissionen vil der ske en stigning i trængslen i regionen på 98 % frem mod 2025,« lød det fra professoren.

Helsingør og Helsingborg Kommuner bakker op om projektet. Det samme gør Region Hovedstaden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047