Madrid satser stort på gas
Byrådet i Madrid har udvidet sin flåde med 109 Iveco Stralis-køretøjer, der kører på komprimeret naturgas (CNG), til brug for indsamling af dagrenovation i den spanske hovedstad.
Det er Iveco-fabrikken i netop Madrid, der står for produktionen af disse tunge gasdrevne lastbiler, der reducerer CO2-udledningen med 10%, partikelindholdet med 95% og NOx med 35%, ligesom de ifølge Iveco leverer brændstofbesparelser på op til 40 % og totale ejeromkostninger (TCO), der er 10% lavere end for den tilsvarende dieselversion.
Lastbilerne er udstyret med en Iveco Cursor 8 motor til komprimeret naturgas (CNG) som leverer 330 hk kombineret med en automatgearkasse med integreret retarder. Motorerne har otte CNG-cylindre med en samlet volumen på 640 liter for AD260S33YPS modellen og 600 liter for AD190S33/P modellen.
Motoren er desuden 50 til 75 procent mere støjsvag end Euro 6-dieselmotoren, da Stralis CNG reducerer støjforureningen med mellem 3 og 6 decibel sammenlignet med andre lastbiler med samme præstationsniveau.
Der findes i øjeblikket 43 offentlige CNG-tankstationer og 19 LNG-stationer i Spanien, hvilket gør Spanien til det land i Europa, der har flest tankstationer der sælger flydende naturgas. Yderligere ni tankstationer, der både sælger CNG og LNG, er i øjeblikket under opførelse.
Madrids byråd har købt disse Stralis-modeller gennem et centraliseret statsligt indkøbssystem, som er en model til indkøb af varer, arbejdskraft og tjenesteydelser, som kan benyttes generelt af enhver af afdelingerne inden for den offentlige forvaltning i Spanien.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.