23948sdkhjf

Finanslov får ros fra branchen

Den længe ønskede motorvejsudbygning af dele af E45 bliver en realitet med den netop vedtagne finanslov. Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om at udvide motorvej E45 på strækningen Aarhus S-Skanderborg S.

Aftaleparterne afsætter frem til og med 2020 524 millioner kroner til udvidelsen fra fire til seks spor, og det får ros med på vejen fra både ITD og DTL.

»E45 har vel nok været den vigtigste motorvejsstrækning at sætte ind over for netop nu, men der er fortsat en række andre vigtige motorvejstrækninger, der står for at skulle udbygges, for at der fortsat kan garanteres en flydende trafik, som for eksempel Vestmotorvejen på Fyn,« siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

Hun glæder sig også over aftaleparternes fokus på havnetunnellen i København. Her ønsker aftaleparterne at bidrage til, at der gennemføres en forundersøgelse af havnetunnellen i København. Forundersøgelsen skal kortlægge omkostningerne forbundet med en havnetunnel og undersøge mulighederne for OPP.

Videre med nummerplade-forsøg

Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om, at Rigspolitiet og Vejdirektoratet skal undersøge mulighederne for at etablere en forsøgsordning med anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) som et delelement i kontrollen af ulovlig cabotagekørsel, herunder muligheder for kontrol med dokumentation for indgående international tur, målrettet kontrol og efterforskning, lagring af kørselsmønstre, samt muligheder for kontrol af betalt vejbenyttelsesafgift.

»I DTL er vi slet ikke i tvivl om, at systematisk registrering, kontrol med indgående ture og kørselsmønstre i kombination med målrettet kontrol og efterforskning vil have en effekt. Kan vi samtidig sikre, at også udenlandske lastbiler betaler vejbenyttelsesafgift i Danmark, nøjagtig som danske vognmænd gør – og i øvrigt også gør, når danske biler kører i udlandet – så kan vi få gjort op med et konkurrenceforvridende element, der længe har været en torn i øjet på danske vognmænd,« siger Erik Østergaard, direktør i DTL.

Samtidig er der afsat midler til en fælles myndighedsindsats mellem Arbejdstilsynet, SKAT og Politiet for 2017, med henblik på at identificere virksomheder der ikke overholder reglerne – og dermed udøve kontrol og håndhævelse med reglerne i brancher, der erfaringsmæssigt har størst problemer med regelefterlevelse og sikring af ordnede forhold. Arbejdstilsynet og SKAT får således 79 mio. kr. i 2017 og 70 mio. kr. i 2018, som giver mulighed for at fastholde niveauet fra i år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063