Nyt studie: Sådan skete ulykkerne
Lastbilchauffører må igen lægge øre til kritik - at de overser bløde trafikanter - efter at Havarikommissionen i slutningen af sidste uge offentliggjorde sin omfattende undersøgelse af 30 lastbilulykker. En sag, der er arbejdet på i flere år.
Ifølge konklusionen i den omfattende rapport kunne cirka halvdelen af de undersøgte ulykker have været undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb.
Del af forebyggelse
Der er ikke lavet en dyberegående undersøgelse af ulykker med lastbiler siden 2001, og formålet med studiet har været at få et nærmere indblik i, hvordan ulykkerne skete, så der kan sættes målrettet ind i forebyggelsen af lignende ulykkestyper.
I 3 ud af 4 ulykkestilfælde var utilstrækkelig orientering en medvirkende årsag til ulykken. I 14 ulykker var det udelukkende lastbilchaufføren, der ikke orienterede sig ordentligt, i 6 tilfælde kun modparten, og i 2 tilfælde bidrog begge parters mangelfulde orientering til, at ulykken skete.
4 hovedgrupper
Ved undersøgelsen valgte Havarikommissionen at inddele de 30 ulykker i 4 hovedgrupper: Ulykker med cyklister og fodgængere (9 stk.), ulykker på strækninger (8 stk.), ulykker ved krydsning og svingning (6 stk.), og ulykker hvor lastbilen tilfældigt ramtes (7 stk.).
Med undtagelse af et enkelt tilfælde kunne alle ulykker med cyklister og fodgængere have været undgået, hvis chaufføren havde orienteret sig ordentligt, lyder det i rapporten.
I det enkelte undtagelsestilfælde rev en lastbil, der kørte med sin kran i løftet position, en skilteportal ned og ramte en forbipasserende.
Af de 8 ulykker på strækninger var der 5 bagendekollisioner, hvor en lastbil kørte op bag i en anden motortrafikant eller blev påkørt bagfra. I de ulykker kørte det forreste køretøj langsomt eller holdt stille på grund af havari eller kødannelse.
Ved krydsning og svingning skete ulykkerne i de fleste tilfælde, når lastbilerne svingede væk fra en landevej og ind på en sidevej/indkørsel eller i forbindelse med lastbilernes vendemanøvrer ud fra en p-plads/p-lomme eller en lille sidevej. I de fleste tilfælde var forklaringen utilstrækkelig orientering. I et enkelt tilfælde skyldtes den manglende orientering, at chaufføren var spirituspåvirket.
Interviews og inspektioner
I de 7 ulykker, hvor lastbilerne tilfældigt ramtes, havde hverken chauffører eller lastbiler nogen andel i, at ulykkerne skete. Denne type ulykke er en del af det samlede billede og viser, at lastbiler nogle gange er passive parter i ulykkerne. I 6 af 7 tilfælde var bilisternes manglende orientering medvirkende til, at ulykkerne skete. 2 bilister kørte i øvrigt med for høj hastighed, og i begge tilfælde var føreren desuden alkoholpåvirket.
I forbindelse med undersøgelsen af de 30 ulykker har Havarikommissionen blandt andet besigtiget alle ulykkessteder og alle tilbageholdte køretøjer, efter ulykken er sket. En stor del af de implicerede parter og vidner er blevet interviewet, der er suppleret med viden fra politiets undersøgelser, herunder undersøgelser politiets bilinspektører har lavet for kommissionen. Endelig er der indhentet oplysninger fra hospitaler, Retsmedicinsk Institut ved Københavns Universitet og vejmyndighederne.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.