23948sdkhjf

Jylland klar til modulkørsel

5. december færdiggøres jysk vejjustering til modulkørsel.

Den sidste kantsten er flyttet, og den afsluttende vejstribe lagt. 5. december er det store arbejde med at forberede det jyske vejnet til kørsel med modulvogntog helt færdig.

Efter tre års omfattende vejarbejde er et komplet vejnet i Jylland klar til kørsel med modulvogntog. Ruterne er åbnet i takt med, at de er blevet klar, og 5. december er arbejdet på strækningen mellem Lunderskov og Skjern færdig - som sidste del af den jyske vejjustering.

To modulvogntog erstatter volumenmæssigt tre almindelige lastbiler, og udover at gavne miljø og trafiksikkerhed øger det også vognmandens effektivitet.

DTL: Et fremskridt

Hos DTL-Danske Vognmænd er modulvogntog derfor en mærkesag, og administrerende direktør Erik Østergaard glæder sig over, at den jyske udbygninge nu er på plads.

”De danske vognmænd har grund til at glæde sig over, at vejnettet for modulvogntog i Jylland nu er fuldt udbygget. Det reducerer antallet at lastbiler i trafikken og mindsker dermed trængslen. De færre lastbiler reducerer også mængden af trafikstøj. Og det reducerer CO2-udslippet og er dermed bedre for klimaet - og det sker vel at mærke uden, at trafiksikkerheden forringes. Det er altså ud fra enhver betragtning et fremskridt. Det er naturligvis meget tilfredsstillende at se en fuld udbygning på plads i Jylland og dermed et stort og vigtigt første skridt på vejen mod en landsdækkende løsning,” lyder det fra DTL’s direktør.

Kræver mere plads

Modulvogntog kræver mere plads for at kunne manøvrere end andre (kortere) vogntog, så der er ofte behov for at tilpasse vejene for at give plads til vogntogene. Derfor bliver rundkørsler, kryds, heller m.m. bygget om på de udvalgte strækninger.

Allerede nu er der et omfattende vejnet, hvor modulvogntogene må køre som et led i et forsøg, der strækker sig til 2030. I løbet af 2017 forventer Vejdirektoratet, at de sidste strækninger på Sjælland og Fyn også bliver helt færdige.

Når ombygningerne er slut, er der cirka 3700 kilometer vej beregnet til modulvogntog - ud af det samlede statsvejnet på cirka 3800 kilometer.

Fakta modulvogntog

Særligt langt vogntog der rummer mere gods end almindelige lastbiler.

Op til 25,25 meter langt, koblet sammen af 2 eller 3 enheder - lastbil, anhænger, trækker, sættevogn eller kærre. Må samlet veje op til 60 tons.

To modulvogntog transporterer gods svarende til tre almindelige vogntog.

Giver ikke flere trafikuheld /-ulykker.

Partierne bag de grønne transportaftaler (regeringen, SF, V, DF, K, og LA) har besluttet at indrette næsten hele det statslige vejnet til kørsel med modulvogntog.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109