Bilsalget: Volvo ruller sikkert foran
Med godt halvanden måned til nytår ligger Volvo fortsat på en sikker 1. plads, når det gælder salget af nye lastbiler på det danske marked i 2016.
I klassen over 15 tons totalvægt har Volvo i årets første ti måneder sat nye gule nummerplader på 1143 biler. Hertil kommer tilsvarende plader på henholdsvis 2 og 34 nye biler i klassen fra 3,5 til 10 tons totalvægt og fra 10 til 15 tons totalvægt – altså i alt 1179 nye Volver.
Scania, der har præsenteret ”next generation” af mærkets lastbiler, følger fortsat efter på 2. pladsen – men med i alt 966 biler, her af én i klassen 10 til 15 tons, er der et pænt stykke op til Volvo.
Mercedes foran igen
Herefter er der, som i september, tæt kamp om 3. pladsen. Nu har Mercedes-Benz dog overhalet MAN, der ellers lå foran førstnævnte ved udgangen af september. Nu kører Mercedes-Benz ud af oktober med et salg på i alt 717 biler mod MAN’s 657 biler, her af de 589 biler i den største klasse.
Iveco ligger fortsat på 5. pladsen med 404 solgte biler. De 294 ligger i klassen over 15 tons totalvægt, mens mærket – som sædvanligt – er ét af de bedst sælgende i klassen fra 3,5 til 10 tons totalvægt. Faktisk ligger Iveco på 1. pladsen i klassen i oktober med 75 solgte biler – 2 foran Mercedes-Benz.
DAF og Renault
DAF og Renault ligger fortsat i bunden blandt de klassiske europæiske mærker.
DAF rangerer på 6. pladsen med 172 biler, her af de 170 i den tungeste klasse.
Renault har solgt 100 lastbiler på danske nummerplader ved udgangen af oktober, og dermed ligger mærket – der teknisk er i familie med Volvo, fortsat i bunden af salgslisten blandt de klassiske europæiske mærker.
Outsiderne
I klassen fra 10 til 15 tons totalvægt har Fuso og Magirus hver solgt én bil, mens Ravo har solgt to biler i løbet af årets første ti måneder.
I den mindste klasse har Fiat, Ford, Fuso og Volkswagen solgt henholdsvis 1, 3, 10 og 11 biler i løbet af årets første ti måneder. Ingen af disse mærker spiler en rolle i de større klasser.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.