Voksen Volvo, handy hænger
Artiklen er bragt i Trans Informs trykte udgave i juni 2016.
Det er ikke kun på Fyn, at dialekten er både mild og fin - sønderjyderne kan også sagtens være med på dén vogn.
Og netop vognmandskørsel er sagen på Porsevej i Haderslev, hvor vognmand Ole Bang Jensen om få dage runder det første år med sin flotte Volvo FH 16.
Lastbilen er opbygget med en 33 tonsmeter stor Palfinger-kran samt bag- og sidetip til containerkørsel. Sidstnævnte gælder også vognmandens tre-akslede Sawo-kærre, der er opbygget i Polen. Kærren håndterer kasser fra fire til syv meter og er udstyret med hydraulisk udskydelig kofangere, udtag til hydraulisk pendelside og automatisk bagsmæk. Alle funktioner kører via radiostyring.
Stærk trio
Ole Bang Jensen drejede startnøglen til sin transportvirksomhed 1. november 1989 sammen med sin kone Nancy, og siden har han kørt for Davidsens Tømmerhandel i 23 år og for Aller Mølle/Aqua i 26 år. Selv om hjemmebanen er Sønderjylland kører vognmanden landet over for både private og erhvervskunder.
Mens Ole Bang Jensen er kaptajn bag det store rat, er det Nancy, der styrer kontoret. Og så spiller barnebarnet Simon Bang Sandager også en vigtig rolle som praktisk assistent, når bil og kærre jævnligt vaskes og rengøres. Faktisk har Simon været med morfar ude at køre, siden han var blot ét år, og han drømmer en hel del om at overtage rattet, når morfar en gang kører på pension.
Når Ole Bang Jensen holder pause fra rattet, er han bl.a. næstformand i DTL’s hovedbestyrelse, kasserer hos Sønderjyllands Vognmandsforening, formand for DTL Region Syd, i bestyrelsen for Dansk Erhverv og medlem af byrådet i Haderslev Kommune for Venstre, sidstnævnte sted også medlem af Udvalget for Plan og Miljø.
Fakta Volvo og kærre
Volvo FH16 550, opbygget som en 8x2 tripple-bogie, yder 550 hk ved 1.350-1.900 omdrejninger i minuttet, 2900 Nm ved 900-1.350 omdrejninger i minuttet.
33 tonsmeter Palfinger-kran, solgt af Erik Thomsen, Palfinger, monteret på bilen hos Give Kranservice.
Bilen laster op til 37 tons, mens kranen rækker 24,5 meter med fly-jib. Den løfter 800 kg. ude på 24,5 meter og 240 kg. på 31 meter. Tæt på, 8 meter ude, løftes der op til 3500 kg. Der køres med alt til grab, pallegaffel og løfteåg - op til 6 meters længde og 5 tons.
Globetrotter-førerhus
Bilens udstyr inkluderer bl.a. Volvo Dynamic Steering, I-Shift gearkasse, Globetrotter-førerhus (New York), sideskørter med diverse skabe, ekstra lys og bakkamera.
Bilen er leveret af Per Toustrup, Skifter Lastbil A/S Aabenraa.
Tiplad og hejs til både forvogn og Sawo-kærre er monteret hos Sawo.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.