23948sdkhjf

Sne på biler og trailere skal fjernes

Ulovligt at køre med potentielt farligt sne og is.

Det varer ikke længe, inden Danmark igen bliver dækket af en dyne sne. Det er både farligt og ulovligt at køre med sne og is på toppen af trailerne, så derfor skal det fjernes.

Sådan lyder den aktuelle "vejrmelding" fra brancheorganisationen ITD, der påpeger, at det er chaufførernes ansvar, at lastbilerne er i forsvarlig stand ved kørslens start, og i forbindelse med sne og is er det et krav, at det fjernes.

Pligt for chauffører

- Chaufførerne er forpligtet til at fjerne sne og is fra køretøjet efter de kolde nætter, slår teamleder hos ITD, Steffen Johannsen, fast. Han uddyber, at det særligt er et problem i perioder, hvor temperaturen skiftevis er over og under frysepunktet.

Særligt en morgen efter en regnvejrsdag, hvor temperaturen har været under frysepunktet om natten, bør man være særlig opmærksom. Regnvandet er blevet til is, og det er blandt andet her, de farlige situationer med flyvende is i trafikken kan opstå. Sidste vinter var der desværre flere eksempler på nedfalden is og farlige situationer for den øvrige trafik.

Mindst 25 snebroer

Det kan dog både være en farlig og besværlig affære at fjerne is fra en høj trailer, og derfor er der i Danmark opstillet mindst 25 offentlige snebroer, hvor chaufførerne kvit og frit kan fjerne sne og is.

En stor del af dem findes på internetadressen snebroer.dk

ITD råder dog alle medlemsvirksomheder til også at have egne snebroer, da kørslen fra terminalen til nærmeste snebro kan være farlig for de andre trafikanter. Derudover kan der godt være kø for at benytte de fælles faciliteter.

Gode regler for vinterkørsel

ITD har følgende gode råd i forbindelse med det snarlige snevejr:

Sikre dig, at al is og sne er fjernet fra køretøjets tag, inden kørslen påbegyndes.

Fjern isen på en måde, hvor der ikke er fare for, at du kommer til skade.

Is fjernes nemmest fra en snebro.

På presenningssættevogne kan isen bankes fri fra indersiden af sættevognens tag. Brug en kost eller anden genstand, der ikke beskadiger taget.

Hvis muligt kan ladet tippes en smule op ved parkering. Så vil regnvandet kun løbe væk, og der dannes ingen is.

Der findes løsninger, som ved parkering kan løfte sættevognens tag op i en vinkel, der ligeledes får regnvandet til at løbe væk. Dette er primært kun en løsning til presenningssættevogne. Spørg din leverandør af sættevogne eller kontakt ITD for yderligere oplysninger.

DTL advarer også

DTL - Danske Vognmænd er også på vejen med opfordringer til, at vognmænd og chauffører så vidt muligt skal tjekke taget for sne og is.

DTL opfordrer også til, at branchens aktører tjekker snebroer.dk

"Det er nemlig chaufføren, der bliver holdt ansvarlig, hvis det falder ned, og gør skade på andre trafikanter", lyder meldingen.

Derudover er det vigtigt, at chaufføren er påklædt til vintertiden - først og fremmest med fodtøj, der sørger for, at man står godt fast på sne og is.

Inden kørsel til vore nordiske nabolande er det en god ide at tage et tjek på DTLs hjemmeside, hvor man kan se, hvilke krav der er til dæk med videre i vinterhalvåret i det pågældende land, tilføjer DTL.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11