Scania får chancen hos Hjortdal
Hos Hjortdal Specialtransport v. Frank Nørager & Co. A/S i Fjerritslev har man specialiseret sig i sværgodstransport. Hovedparten af vognparken kommer da også fra toppen af produktprogrammet hos bl.a. MAN, Mercedes-Benz, DAF og Volvo, men for nylig fik Stiholt held med at liste en ny Scania sværgodstrækker ind i folden – bl.a. på opfordring af chauffør Erik Kristensen, der skal køre i den til hverdag.
Der er tale om Scanias kraftigste model, dvs. en R 730 LA 8x4/4HHB. Hele drivlinen er taget fra den øverste hylde i Södertälje, dvs. en 16,4 liters V8-motor på max. 730 hk/3.500 Nm, 14-trins GRSO925R-gearkasse med to krybegear, overgear og integreret retarder samt tandemtræk med RBP835-bagtøjer og navreduktion. Trækkeren er godkendt til kørsel med op til 150 tons vogntogsvægt.
Bilen er opbygget hos Stiholt i Thisted efter både vognmandens og chaufførens ønsker. Den er specificeret med bl.a. luftforskydelig drejeskammel til både 3” og 2” kingpin på forlænget underramme, 900 liter brændstoftank og værktøjsskabe i tårn bag førerhuset, komplet alu-afdækning bag førerhuset og mellem baghjulene samt ekstra kraftig beskyttelsesplade i stål bag drejeskammel.
Forrest er der desuden fabriksmonteret et ekstra solidt træktøj direkte på chassisrammen til brug for sammenkobling med flere sværgodstrækkere, når det går særlig stejlt op- eller nedad. Kørslen til hverdag er mest med vindmølletårne oppe i nærheden af maks. vogntogsvægt.
Førerhuset er Scanias største, dvs. CR19 Topline med kryds i de fleste felter for komfort- og sikkerhedsudstyr. Det gælder bl.a. Premium førerstol med ventilation, Premium lydanlæg med integreret navigation, termo-sideruder, Waeco aircooler, fuldautomatisk klimaanlæg og 9,5 kW oliefyr. Dertil kommer solcelleanlæg til opladning, fladskærms-TV inkl. DVD, 220V omformer til mikroovn mv.
Frank Nørager & Co. udfører komplicerede transportopgaver og er blandt sværvægterne inden for sværgodstransport i Europa. Virksomheden har afdelinger i Sverige, Tyskland, England og Polen og råder over ca. 85 trækkende enheder, primært sværgodstrækkere kranbiler fra 36 til 150 t/m. Langt de fleste er beskæftiget med transport for vindmølleindustrien, og det bliver også det primære arbejdsområde for den nye Scania.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.