23948sdkhjf

Nødsporet også i spil på E45

Trafikmængden på E45 ved Horsens er på 20 år mere end fordoblet – og tallet stiger fortsat. Blot de seneste to år et plus på 10 %.

BusinessHorsens var derfor i sidste uge arrangør af et debatmøde om trængselsproblemerne på E45 med deltagelse af lokale virksomheder fra Horsens og Hedensted samt områdets borgmestre – også fra Odder Kommune. Deltagerne havde inviteret transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen til en konkret dialog om løsninger på problemerne.

Og helst løsninger i morgen – ikke i overmorgen. Desværre går det ikke helt så stærkt. Men når inddragelse af midterrabatten ved Skanderborg-Aarhus allerede er på tegnebrættet, så risikerer de røde lamper at lyse sydpå. Der er behov for en helhedstænkning og en master plan, som alle kan forholde sig til.

E45 er en tidsrøver

»Det bekymrer mig på vegne af vore medlemmer og i det hele taget på vegne af hele områdets virksomheder, at E45 skaber så fundamentale problemer. For det første i forhold til logistikeffektivitet som sådan. E45 er en tidsrøver og et fordyrende element, som forbrugerne i sidste ende kommer til at betale for,« siger bestyrelsesformand Finn Damkjær Pedersen fra BusinessHorsens.

Når det gjaldt de konkrete løsningsforslag på den korte bane, så faldt diskussionen på at inddrage nødsporet på E45. Hans Christian Schmidt henviste til gode erfaringer fra Hamborg – og bare det faktum, at prismærkaten er i en helt anden målestok end ved nyetablering af vejspor, taler for. Det handler snarere om millioner end milliarder af kroner.

»Vi har også den forventning, at politikerne viser handlekraft og har mod til at tegne stregerne på en master plan over strækningen fra Vejle N til Randers S. Den plan kan så naturligt rumme ibrugtagning af nødsporet som en midlertidig løsning. Det vil vi kæmpe for sker fyldest – også sammen med DI Horsens,« siger Finn Damkjær Pedersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065