23948sdkhjf

Ny chauffør revser vognmænd

»Jeg er meget skuffet over, at det er, som det er. Vognmændene må give nogen chancen.«

Det siger 38-årige Henk Petersen fra Aabenraa. Efter en fortid som elektriker og lagerarbejder er han på vej ind i en ny branche som lastbilchauffør. Han har netop afsluttet en grunduddannelse som chauffør og har taget anhængerkort sammen med 12 andre hos EUC Syd.

Men spørgsmålet er, om han overhovedet får en fod inden for i branchen. For som grøn chauffør har han de sidste uger oplevet, hvordan vognmænd har vendt tommelfingeren nedad til nye chauffører.

Kræver 3-5 års erfaring

»Jeg er, undskyld udtrykket, ved at brække mig over de vognmænd, der konstant piver over manglende arbejdskraft og siger, de "bliver nødt til" at tage billige udenlandsk arbejdskraft, fordi de ikke kan få folk nok herhjemme, når de ikke engang selv vil være med til at oplære nye chauffører. De har alle muligheder for at forme chaufførerne efter deres egen virksomhed og med en lille smule tid og tiltro, kan de have en god chauffør i mange år,« siger Henk Petersen.

Han henviser til, at da de 13 mand stod med friske kort og beviser i hånden, havde fem medkursister job i forvejen. Men de resterende otte har i de sidste fire uger dagligt søgt job via forskellige kanaler. Ikke én af dem har ifølge Henk Petersen fået job, og hver gang lyder begrundelsen for afslag ”ikke erfaring nok”.

»Vognmændene vil have chauffører med 3-5 års erfaring,« siger Henk Petersen, som undrer sig meget over, hvordan chaufførerne dog skal opnå den erfaring.

Han påpeger, at han forstår vognmænd, der ikke giver nye chauffører lov til at køre alle typer transport, men at mange jobs handler om at køre fra A til B, og selv her kræver vognmændene flere års erfaring.

»Nogle har søgt op til fem job hver dag, været villige til at flytte til den anden ende af landet og til at køre med hvad som helst, bare for at få et arbejde. Enkelte har endda tilbudt at arbejde gratis i praktik, selvom de ved, det kan udnyttes.«

Ingen kræve-mentalitet

Den nyuddannede chauffør fortæller, at han især har siddet på skolebænken sammen med unge mennesker i tiden hos EUC.

»Jeg har nogle gange hørt folk sige, at nye chauffører selv er skyld i det her, fordi de vil ud at køre i en ny bil. Men størstedelen af dem, jeg har siddet sammen med, forventer altså ikke at komme ud at køre i en ny lastbil,« påpeger han.

Henk Petersen vil først selv søge arbejde om et par måneder, da han vil have et krancertifikat i hus først, hvilket han får i januar. Han vil bruge en jobsøgningsstrategi med at skive en ansøgning og tage ud at aflevere den personligt. Men han gruer for fremtiden på grund af den manglende velvilje, han indtil videre har oplevet fra sidelinjen i forhold til sine medkursister.

»Efter det nye kontanthjælpsloft har jeg set flere nævne, at folk bare kan blive chauffør, fordi der er arbejde nok i den branche. Men sådan som det er i den virkelige verden, så vil det være spild af tid at sende endnu flere folk på kursus for at blive det.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062