23948sdkhjf

Nyt MANskab sætter alle sejl

Det begyndte med en Morris 1000 med lad...

Artikel bragt i Trans Informs trykte magasinudgave januar 2016:

Vejen er læsset med skumsprøjt og topmoderne lastbiler i Ebeltoft, hvor familievirksomheden NJ Transport - i dens 42. år - oplever markant fremgang - med ganske få minusser.

- Min svigerfar Per Høj Madsen startede firmaet for 41 et halvt år siden, dengang under navnet Vitus Transport. Han begyndte med en Morris 1000 med lad i Aarhus, var oprindeligt smed, men dårlige arme fik ham til at skifte spor, lyder det fra svigersøn og vognmand Niels Josiasen.

I dag er det næsten to år siden, at han sammen med hustruen Mette Josiasen overtog ledelsen af virksomheden og samtidigt flyttede den til Ebeltoft - under det nye navn NJ Transport. Og som sin svigerfar har også Niels Josiasen kastet sig ud i udfordringen efter et markant "vognbaneskift".

Fra elektronik til transport

Niels Josiassen:

- Jeg var tidligere servicechef i en elektronikvirksomhed, så det har været noget af et brancheskift på godt og ikke ret ondt. I dag er størstedelen at mit job ikke at køre lastbil, selv om jeg tog det store kørekort for 25 år siden og for længe siden, i et par år, kørte for min svigerfar, lyder det fra vognmanden.

De seneste to år er NJ Transports flåde vokset med 10 biler, til i alt 25. Opgaverne er mangeartede, og en stor del består af kørsel med dagligvarer og stykgods. Niels Josiasen peger her på, at den markante udvidelse af vognparken især skyldes et tættere samarbejde med flere kunder.

- Vi er blevet dygtigere til at afstemme vores samarbejdet mellem kunderne og os. Her er nogle af vores kunder også gode til at ringe tidligere, når deres transportbehov har ændret sig. Dermed har vi haft bedre tid til at løfte opgaven.

Bedre egenkontrol

Et andet indsatsområde, der giver helt kontante fordele, er virksomhedens bevidste fokus på mere systematisk egenkontrol.

- Hvor langt går sådan en bil egentligt på literen, spurgte jeg min svigerfar. Han svarede 3 til 3,5 kilometer, men det viste sig, at den faktisk gik langt mindre. Siden har vi sat fokus på mere økonomisk kørsel, har monteret flådestyring i alle biler. Og det hjælper. Nogle biler kører nu 800 meter mere på en liter. Her har vi også fokus på selve bilen og valg af dæk. Vores kunder skal dokumentere bedre miljø i deres virksomhed over for deres egne kunder. Derfor er det også vigtigt, at vi selv som transportvirksomhed går foran med øget fokus på mere miljøvenlig drift. Vi skal eksempelvis oplyse vores brændstoføkonomi til én af vores store kunder, fortsætter vognmanden.

Fortsat optur

Niels Josiassen er samtidigt optimistisk for det nye år og vurderer, at virksomheden har cirka 30 biler, når 2016 kører på hæld.

- Vognmandsbranchen er i positiv udvikling. Jeg tror på, at vi får lidt mere for vores kørsel i det kommende år. Jeg er overbevist om, at der bliver mangel på biler på markedet. Hver 14. dag ringer en speditør således til os for at høre, om vi ikke har en ledig bil. Men vi kører ikke af sted med opgaver, der ikke betaler sig. Der skal være økonomi i det og gode arbejdsforhold for vores chauffører. Jeg tror, at det lykkes for os. Vores personaleudskiftning er heller ikke ret stor.

NJ Transport fokuserer primært på at udvikle gode og langvarige relationer til kunderne - herunder tre til fire store kunder.

Midt i udviklingen af firmaet konstaterer vognmanden og hans medhjælpende hustru, at en del af bagsiden på firmaets vokseværk er øget arbejdstid til administration.

Niels Josiasen forklarer således, at firmaets administrative opgaver er blevet - for - store.

- Jeg synes, at verden er lidt efter os, vi skal dokumentere alt. Og begår en chauffør bare en lille dumhed, så er vi dømt og får en bøde.

Kunder og personale

Som medlem af brancheorganisationen ITD får vognmanden faglig sparring fra sin organisation i arbejdet med at trimme og udvikle forretningen.

- Jeg har fået bedre styr på ledelsen af virksomheden, også via skiftet til en ny, større revisor virksomhed, der også har rådet os til at skifte selskabsform fra personligt ejet selskab til et p/s (partnerskab).

Netop kunde- og personalepleje er de to vigtigste indsatsområder, vurderer vognmanden. Og når det gælder personalepleje, så inkluderer det ansættelsen af nye unge, også nyuddannede, chauffører.

- Branchen er nødt til at tage nye unge chauffører ind i virksomhederne. Min erfaring er, at de unge er superdygtige, og det er en fornøjelse at se dem supplere de ældre chauffører. Vi har fået fem nye biler og dermed også et par nye chauffører. Og jeg synes ikke, at det har været svært at finde dem. Men det sker jo ikke fra dag til dag. Vi har søgt efter personale med en fornuftig baggrund i branchen - men har altså også fundet plads til to helt unge chauffører, begge 21 år, der kommer lige fra transportskolen.

Ros og ris

Apropos ældre medarbejdere retter Niels Josiasen en stor tak til sin svigerfar.

- Han kommer fortsat her på kontoret. Han har en stor og værdifuld erfaring, og et kæmpe netværk, der har hjulpet mig flere gange. Men kravet fra det offentlige, reglerne om køre- og hviletider, indberetninger til eksempelvis SKAT, betyder, at vi nok i det kommende år er nødt til at ansætte en administrativ medarbejder mere. Her synes jeg, at det eksempelvis er spild af tid, at vi konstant skal indberette vores kørsel til Danmarks Statistik. Jeg kunne skrive hvad som helst – men jeg oplyser selvfølgeligt præcist det, vi kører. Men hvorfor ikke bare spørge speditøren, som vores biler kører for. De har helt sikkert en hel afdeling, der ikke laver andet end at holde øje med det, tilføjer vognmand Niels Josiasen.

Fakta nye biler

Tre styk MAN TGX 28.480 6x2-2 BLS bogietrækkere, hvoraf den ene er med hydraulik. De to sidste er af typen MAN TGX 26.480 6x2/2 pushertrækkere. Alle biler er udstyret med MAN’s XXL-førerhus, 480 hestes motorer med ekstra 200 Nm i de to øverste gear (TopTorque) samt automatgearet TipMatic. Hertil kommer den store MMT-radio og Sound System med bl.a. touchskærm, bluetooth og navigation.

Bilerne leveres også med nyeste sikkerhedsudstyr som Lane Guard Assist, der via et kamera i forruden holder øje med, at vejstriberne ikke brydes. Tilsvarende holder Emergency Brake Assist øje med forankørende biler og bremser automatisk vogntoget, hvis chaufføren en forhindring foran bilen.

Bilerne er opbygget hos, og leveres fra, MAN Truck & Bus i Tilst, hvor de er solgt af salgschef Søren Nybroe.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099