Flot fynsk hydrauliktrækker
Livet som selvkørende énbils-vognmand uden fast kørsel er sjældent en dans på roser. Det er landevejens fleksible arbejdsmænd, som løser blandede opgaver for forskellige kunder, hvor der nu lige er behov for det – en uundværlig del af transportbranchen. Det er et afvekslende arbejdsliv, men også forbundet med en vis økonomisk usikkerhed.
Mange kan dog lide det, og Morten Holmann er et eksempel på, at det også kan lade sig gøre at gå skridtet videre end en standard-trækker fra fabrikken og få opbygget en flot, fleksibel og komfortabel arbejdsplads til at gøre de lange arbejdsuger lidt mere
behagelige.
Valget er faldet på en ny MAN, som er det mærke, Morten Holmann har kørt i de seneste par år. Ellers har vognmanden fra Gelsted ellers primært kørt svensk i sin tid som selvstændig.
Fik godt tilbud
Morten Holmann etablerede sin virksomhed i 2005, og efter kort tid blev der investeret i en ny Scania. Den blev nogle år senere byttet til en nyere brugt af slagsen, men da vognmanden for et par år siden skulle bruge et nyt køretøj, var det tid til at skifte logoet på fronten.
»Jeg skulle bruge en ny bil, og så fik jeg et godt tilbud på at leje en MAN hos MAN Odense. Jeg kunne leje den billigt hos dem, og så valgte jeg at købe den efter otte måneder,« forklarer Morten Holmann.
»Jeg havde haft mange udgifter til reparationer, så derfor valgte jeg at prøve at leje én i stedet. Men den har ikke kostet mig noget at have, og jeg har været rigtig tilfreds med den,« siger han.
Vognmanden nåede at køre i den gamle MAN i et par år, inden han igen valgte at investere i en helt ny bil. Og efter de gode erfaringer var han ikke i tvivl om, at han ville holde fast i ”det sikre” – og den nye 3-akslede trækker hos Morten Holmann Transport blev derfor også et køretøj fra den syd-tyske lastbilfabrik.
Glad for gearet
Som chauffør har han tidligere prøvet at køre MAN, men ellers var det ikke et mærke, han havde det store forhold til.
»Jeg er blevet glad ved det, efter at jeg prøvede at leje den tidligere bil, som jeg så endte med at købe. Og så kan jeg godt lide at komme på værkstedet ude i Odense,« siger Morten Holmann med henvisning til MAN-forhandleren på Højmevej i den fynske hovedstad.
»Man kan godt mærke, at der er sket meget de seneste år, også med MAN. Bilen er blevet meget bedre, og især deres automatgear virker efterhånden rigtig godt. Det kan man tydeligt mærke,« siger Morten Holmann.
Værd at tage med er det naturligvis også, at vognmanden kan notere sig en væsentligt bedre brændstoføkonomi ved at køre i en 6-cylindret MAN frem for hans tidligere V8’er.
Fint med én bil
I en årrække bestod forretningen af tre biler, men de sidste fire år har han kun haft sin egen bil.
»Jeg synes, det passer mig fint, og det er lidt nemmere at holde styr på. Det har givet mere ro på i min forretning. Det er også nemmere, når man har familie, at man ikke skal rode alt for meget med papir-arbejde i weekenden.«
Kørslen er som nævnt blandet, men en stor del af opgaverne handler om kørsel for Johs. Rasmussen Svebølle. Den nye MAN’s 480 hestekræfter kommer til at trække af sted med mange betonelementer i de kommende år.
»Men det afhænger meget af vind og vejr, hvad jeg får af opgaver. Det er afvekslende kørsel, og det passer mig godt. Det betyder ikke så meget, hvad det er for noget kørsel, bare vi kan få noget for det,« fastslår
Morten Holmann.
Klar til hydraulik
Den nye MAN er bygget
op hos Fyns Karosseribyg i Odense, og denne gang har vognmanden fået monteret
hydraulikanlæg på bilen.
»Jeg har en kammerat, der har noget walking floor-kørsel, hvor jeg så kan komme ind og hjælpe til indimellem,« forklarer han.
Det var også medvirkende til, at den 3-akslede trækker denne gang skulle være en bogie-bil.
»Når jeg fik hydraulik på, så skulle det være en bogie-bil. Den bil, jeg havde før, var en mellemaksel-bil,« fortæller Morten Holmann.
Bilen er bl.a. også opbygget med dørk, ekstra stor brændstoftank på 900 liter, lufthorn på taget, 4 stk. fjernlygter i kofanger, LED-lys i grillen samt en speciel solskærm, som Morten Holmann selv har skaffet fra udlandet.
Tilbage til rødderne
Malerarbejdet har været overladt til Sydfyns Lak i Stenstrup, og resultatet er blevet en flot trækker, der skiller sig ud i det
fynske landskab.
»De første biler, jeg havde, var røde. Så overtog jeg nogle brugte, som beholdt den farve, de havde. Men nu skulle jeg tilbage til det originale, hvor jeg startede.«
Morten Holmann er 36 år og har kørt lastbil, siden han var 18. I de unge chaufførår stod der udenlandske byer på fragtbrevene, og bl.a. kørte han i nogle år med blomster til især Holland, Belgien,
Frankrig og England.
»Det er stadig eksport, jeg helst ville køre, men der er jo ikke rigtig nogen penge i det. I november var jeg dog et par ture til England, så det sker da stadig engang imellem,« siger Morten Holmann.
Lækker hytte
Eksport eller ej, så ligger den selvkørende vognmand som oftest ude hele ugen, og derfor blev køretøjet også sendt vestpå for at få MAN’s XXL-kabine klargjort indvendig hos Brande Autosadelmageri. Hytten er blevet indrettet med bl.a. fjernsyn med dvd, rødt lys, og så er den blevet beklædt med klassisk rødt busplys kombineret med lyst læder – et sikkert valg.
»Jeg synes, det er varmt og trygt på en eller anden måde,« siger Morten Holmann.
»Og når man bor i bilen hele ugen, så er det meget rart at få førerhuset ordnet. Så vil man gerne give det ekstra, når man kun har sin egen bil.«
Med sin nye vogn bør Morten Holmann altså også være godt og komfortabelt kørende i de kommende år – selv regner han i hvert fald med ikke at skulle spekulere på ny bil i en håndfuld år frem i tiden.
»Mon ikke den kører fem år, i hvert fald. Så har den nok kørt 750-800.000, og så passer det også med, at den skal skiftes.«
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.