Renault fornyer flagskibet
Mindre end tre år efter lanceringen har Renault Trucks’ T-serie gennemgået en større opgradering for at blive mere økonomisk. 2016-versionen af T-serien har chassis og drivlineoptimeringer, hvilket ifølge fabrikken har gjort det muligt at nedbringe brændstofforbruget med 2 %, mens nyttelasten samtidig øges med op til 114 kg. Samtidig introduceres Optivision, et forudseende fartpilotsystem med GPS.
I 2013 indledte Renault Trucks T en ny æra i Renault Trucks' historie. Lastvognen blev kåret til International Truck of the Year 2015.
Under arbejdet med at forbedre aerodynamikken kunne Renault Trucks trække på de resultater, der blev opnået med Optifuel Lab 2 testlastvognen. Dette har medført, at Renault T-serie 2016 har mulighed for at få indbygget spoiler under kofangeren.
»Denne spoiler kan bedre dirigere den forbistrømmende luft ind under lastvognen og betragteligt mindske de aerodynamiske påvirkninger, som ellers kan øge brændstofforbruget,« forklarer Sophie Rivière, chef for langturssegmentet hos Renault Trucks.
Lettere spoiler og chassis
»Derudover introduceres med denne nye T desuden en ny, lettere tagspoiler uden metalramme, så lastvognen får mindre luftmodstand. Afhængigt af modelversionen kan kunderne spare yderligere 2 % brændstof sammenlignet med den nuværende model.«
Hvad chassiset angår, er mange komponenter blevet re-designet eller gjort lettere, så nyttelasten kan øges mest muligt til gavn for vognmændene. Eksempelvis har en ny drivaksel og forbedringer i luftaffjedringen mindsket lastvognens vægt med flere kilo. Kunderne kan nu også få trækkere med en drejeskammel af aluminium. Dette betyder, at nyttelasten kan øges med op til 114 kg!
DTI 11- og 13-motorerne er også blevet opgraderet, så forbrændingen ifølge Renault er blevet forbedret og brændstofforbruget mindsket. De overholder begge den kommende Euro 6 C-standard, som træder i kraft 31. december 2016.
Klar med intelligent fartpilot
Ud over forbedringerne på selve lastvognen lancerer Renault Trucks Optivision-fartpilotsystemet, som nu er tilsluttet en GPS. Det gør det muligt at tilpasse lastvognens gearskift, acceleration og hastighed i forhold til den kørte rute.
Når chaufføren kører på en nedadgående hældning, udnytter systemet lastvognens inerti bedst muligt. Og når lastvognen når toppen af bakken, bliver den i det højeste og mest økonomiske gear, fordi computeren ved, at der kommer et stykke ned ad bakke. På hver tur registrerer systemet ikke bare den rute, lastvognen følger, men også ruten for andre lastvogne med Optivision, der har kørt på lignende ruter. Der kan derfor opnås brændstofbesparelser, første gang lastvognen kører en bestemt rute, hvis en anden lastvogn med samme system allerede har kørt den.
[add:513]
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.