ITD: Store perspektiver for k-/h-tid
Den danske del af arrangementet The European Truck Platooning Challenge 2016 sluttede onsdagen af ved en større event hos ITD og ILT i Padborg, hvor lidt over 100 fremmødte kunne se lastbilerne. ITD’s direktør, Jacob Christian Nielsen, betegner platooning-testen som et vigtigt skridt for den danske vejgodstransportsektor og Danmark.
I førersædet
»Vi er i dag vidner til noget helt spektakulært set med transportøjne. For første gang nogensinde er lastbiler kørt tværs gennem Danmark digitalt forbundet og delvist selvkørende, hvor hastigheden og bremsningen er styret af den forreste lastbils chauffør. Det er i sig selv imponerende,« sagde Jacob Christian Nielsen i sin tale ved arrangementet og fortsatte:
»De seks lastbiler fra henholdsvis Volvo og Scania, som holder her på ITD’s parkeringsplads, viser et udpluk af de mange nye løsninger og teknologier, der de kommende år vil forny vores måde at anskue den professionelle vejgodstransportsektor på. Det glæder mig, at vi i Danmark lægger motorvej til at demonstrere og rette fokus mod de muligheder, de teknologiske fremskridt giver. I mine øjne er det meget vigtigt, at Danmark sender et signal til omverden om, at vi er åbne over for at gennemføre en platooning-test som denne. Det vil medvirke til at bringe os i førersædet,« sagde han.
Store fordele
Jacob Christian Nielsen åbnede i sin tale også op for perspektiverne i teknologiudviklingen ikke mindst for de danske transport- og logistikvirksomheder.
»Perspektiverne i denne udvikling er store for vores branche. Tænk blot på, hvad platooning kan betyde i køre- og hviletids sammenhæng, hvis chaufføren med tiden og ifølge reglerne kan lægge sig til at hvile, når han kobler sig på en platoon. Det vil kunne effektivisere erhvervet og give store fordele for den enkelte transport- og logistikvirksomhed, ikke mindst når chaufførkabalen skal gå op.«
[add:515]