DEBAT: Lad os få realisme ind i debatten
KRAKA har udarbejdet en analyse, som viser, at motorveje som argument for vækst og arbejdspladser er højst tvivlsomt. Dermed bekræfter analysen, hvad Enhedslisten har sagt i årevis: motorveje bidrager ikke nødvendigvis til vækst og arbejdspladser – nogle gange tværtimod. Men de bidrager med sikkerhed til ødelæggelse af natur og landskaber, og gennem øget bilisme er de med til at bringe os tættere på klima- og miljøkatastrofen.
KRAKA’s analyse bekræfter, hvad Enhedslisten har sagt i årevis: motorveje skaber lige så meget afvandring og udtynding fra vores yderområder, som de skaber vækst og arbejdspladser. Indkøbene placeres i de store butikker og centre i de større byer, mens den lokale Brugs lukker. Virksomhederne flytter ind til motorvejen, og medarbejderne må pendle over større afstande, hvis de ikke flytter med.
Motorvejene løser samtidigt ikke et andet af de problemer, de påstås at løse, trængslen – tværtimod. Flere og større motorveje betyder mere bilkørsel. Aldrig har vi haft så mange motorveje, og aldrig har trængslen være større. Og biltrafikken nærmest eksploderer i disse år: 32 gange så hurtigt som togtrafikken vokser den.
Samtidig med, at vi i den grad fremmer privatbilismen, undergraver vi passagérunderlaget for den kollektive trafik – ikke mindst togtrafikken.
Ligeledes er transportsektorens andel af CO2-udslippet i Danmark steget, hovedsageligt på grund af vejtrafikken.
Lad os håbe, at KRAKA’s analyse kan bringe lidt realisme ind i debatten om motorveje. Hos striben af (mid)aldrende borgmestre og i regeringen tænkes fortsat gårsdagen tanker, når det handler om fremkommelighed og klima og miljø.
I Enhedslisten fortsætter vi vores modstand mod ødelæggelse af vores fine landskaber og af klimaet og miljøet. Der er andre veje at gå end bilisme og asfalt.
Henning Hyllested
MF, transportordfører, Enhedslisten
[add:516]