FleetBoard optimerer chauffør og bil
Moderne lastbiltransport er en konstant kørsel efter at optimere vognmandens, chaufførens og bilens præstationer bag rattet og på bundlinjen.
Hos Mercedes-Benz hedder ét af de vigtigste kort til destinationen FleetBoard, den tyske bilproducents web-baserede flådestyringssystem, der netop har fundet vej til de to nye biler hos Midtjysk Tanktransport ApS i Hvam St. vest for Hobro.
Systemet, der måler og overvåger alle relevante kørselsdata i forhold til chaufførens kørestil og bilens drift, er således et helt konkret værktøj til at forbedre chaufførens kørestil – og dermed optimere bilens driftsøkonomi.
FB-center Stuttgart
FleetBoard sender alle data, via bilens GPRS SIM-kort, til FleetBoard’s datacentret i Stuttgart, Tyskland. Alle data lagres her på servere og gøres tilgængelige for kunden. De kan vælge blot at se på deres data eller at downloade dem og bearbejde dem lokalt.
Beskeder fra kontor til bil og retur går ligeledes via serverne i Stuttgart. Da behovet for data og overblik varierer fra kunde til kunde, tilbyder FleetBoard tre moduler, hvorfra vognmænd og øvrige kunder kan vælge mere specifikke services.
Vehicle management fokuserer eksempelvis på positionering, servicedata, planlægning af vedligeholdelses, telediagnose, dokumentation af kørsel og analyse af kørestil.
Time management giver et øjeblikkeligt billede over alle chaufførers positioner, prognose over deres restkøretid, kørselshistorik samt trådløst download af førerkort og memory download fra de digitale fartskrivere.
Logistics management giver mulighed for at skabe en interface til kundens eget system til ruteoptimering og opbygge en kundedefineret workflow, der betjenes direkte på FleetBoard-skærmen DispoPilot.guide II. Denne rummer også TomTom-navigation.
Store besparelser
Jann Skov Hviid, indehaver af Midtjysk Tanktransport ApS, har to tankbiler - begge af mærket Mercedes-Benz og modellen Actros. Den ene bil kører rundt til mælkebønder og henter ko- og gedemælk til Nørager Mejeri, hvor mælken forarbejdes til Feta ost. Den anden Actros, som vognmanden selv kører, henter restprodukterne fra osteproduktionen på mejeriet, primært fløde, og leverer det til et andet mejeri i Holstebro, der specialiserer sig i smørprodukter.
- Begge tankbiler er udstyret med Mercedes-Benz’ flådestyringssystem FleetBoard. Med så følsomme levnedsmiddeltransporter er det utroligt vigtigt med konstant overvågning og backup. Men systemet har også et stort sparepotentiale i forhold til brændstofforbrug, bremser og hele drivlinen – for eksempel ved at fortælle, om du bruger motorbremsen for lidt og fodbremsen for meget, forklarer Jann Skov Hviid.
Alle parametre
Selvom han kun har haft de nye Mercedes-Benz Actros i kort tid, er han allerede imponeret over deres lave brændstofforbrug, op til 2,9 kilometer på literen.
- Jeg havde tidligere et andet system, men her kunne du kun se resultatet for bilen som helhed. FleetBoard måler på alle parametre og giver dig resultaterne for alle parametre i procent - og fortæller, hvad du kan gøre bedre. Og endda på den enkelte chauffør, hvis du har flere chauffører på en bil. Det giver store forbedringsmuligheder for kørestil, og dermed mindre slid og brændstofforbrug, for eksempel ved forudseende kørsel. Når man først har lært FleetBoard at kende, så er det meget brugervenligt, og alt er forståeligt. Jeg har anskaffet FleetBoard af hensyn til totaløkonomien, og jeg kan ikke andet end at rose systemet, tilføjer Jann Hviid.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.