Flot vogn til Ringkøbing
At Erik Nygaard Jensen er Mercedes-mand, kan han ikke løbe fra. Som chauffør sad han oftest bag rattet i biler fra det tyske mærke, og som selvstændig er hans seneste bil den anden helt nye Mercedes, han har investeret i.
Den første var en rigtig pæn brugsbil, som også fandt vej til dette blad for seks år siden – men Erik Nygaard har givet den et nøk ekstra med sin nye bil, som er en flot opbygget 3-akslet trækker til kørsel med især foderstoffer.
»Jeg har sådan set kørt Mercedes det meste af min tid og har altid været tilfreds med det,« siger Erik Nygaard.
Vognmanden tog derfor også turen fra Ringkøbing til verdens største lastbilfabrik i Wörth i det sydlige Tyskland, hvor Erik Nygaards nye trækker rullede af samlebåndet i slutningen af 2015. Her tog han selv imod den nye Actros og kørte den hjem til Ring-købing.
Tid til at skifte
Hjembyen på vestkysten rummer et Mercedes-værksted i form af Ejner Hessel, hvilket også har været et plus.
»Det er jo ikke fordi, den skal holde på værksted, men der er jo bøvl med alle biler indimellem. Den gamle var der nu ikke mange problemer med, men den havde alligevel kørt de kilometer, den skulle, og man ved, at lige pludselig begynder det at koste. Derfor valgte jeg at skifte nu,« siger Erik
Nygaard.
»Jeg har bare altid været godt tilfreds med bilerne fra Mercedes, og så har jeg også valgt den lidt i protest mod, at alle skal have Scania og Volvo, når der skal gøres noget ud af bilen.«
Og der er bestemt gjort noget ud af vestjydens nye trækker, som er opbygget af Michael Hansen hos MH Auto i Give.
»Jeg havde set mange af de biler, Michael havde bygget. Der er mange detaljer på dem, og derfor tog jeg kontakt til ham.«
Og opbyggerens dosmerseddel var lang, da Erik Nygaards bil rullede ind i værkstedshallen. Den er bl.a. blevet udstyret med en kombitank i venstre side, mens diesel- og hydrauliktank er fint inddækket i højre side af bilen, hvor katalysatoren er flyttet. Bilen har et 2-strengs hydraulikanlæg med dobbelt udtag. Svingarmen til hydraulik sidder foran skamlen. Der er desuden ekstra udtag med skjult dæksel til kørsel med walking floor-trailer.
Største motor
Trækkeren er selvfølgelig lukket pænt af hele vejen rundt, og trekanterne mellem akslerne er ikke kun blevet dækket af, men også praktisk udnyttet med små skabe til båndstrammere og lignende udstyr.
Erik Nygaards forrige bil var en Actros med 480 hk, og den nye bil har fået 100 ekstra heste under hjelmen. Motoren er
også Mercedes’ største i form af en 6-cylindret rækkemotor på 15,6 liter. Vognmanden trækker til daglig især foderstoffer, hvor bilen har brug for kræfter til at udnytte vægtgrænserne fuldt ud, og indimellem bliver det også til noget
trucking og blandet kørsel.
Vognmanden råder selv over en AMT-trailer fra 2012 med automat-presenning, som han i snit typisk kører med et par dage om ugen. Ellers tager han fremmede trailere på slæb, og det sker på en luftforskydelig skammel med teflon-belægning.
»Det er satme dejligt,«
fastslår Erik Nygaard.
Dermed er Erik Nygaard fri for at smøre med skammelfedt. Når teflon-pladerne er slidt, kan de bare skiftes.
Rustfrit og praktisk
Bilen har også fået monteret en del rustfrit udstyr – der er nemlig rustfri bagkofanger, rustfri luftbro og rustfrie bøjler sammen med lyskassen oppe på bilen bag førerhuset, rustfrie bøjler under kofangeren foran, samt rustfri trin i begge sider.
Erik Nygaard har desuden fået plads til en praktisk værktøjskasse i venstre side, der er alu-afdækning af chassiset med 5 mm glatte alu-plader, og pladen under topspoileren er udstyret med seks lamper. Der er desuden monteret ”hollænder-lyskasse” – en gammeldags lyskasse på fronten af bilen, som desuden også er udstyret med Michelin-mænd – lidt gejl og nostalgi er der således også plads til. Parlock-skærme over akslerne og frontkamera hjælper også til, at bilens opbygning fremstår både flot og funktionel.
Malerarbejdet er overladt til Ejner Hessels afdeling i Brande, som også har leveret bilen. Det har været en omfattende proces, for bilen har været fuldstændig skilt ad for at blive malet og derefter samlet igen. FRP Skilte har taget sig af skrift og stafferinger på bilen, som også er flot dekoreret med portrætter af Erik Nygaards to døtre, Maria og Louise, på begge sider af bilen. Billederne er udført med folie.
Ligger ude hele ugen
Erik Nygaard kører som nævnt primært foderstoffer, og dermed er han gået i fodsporene på sin far, der også kørte foderstoffer i mange år som chauffører. Efter omkring en snes år som chauffør blev Erik Nygaard selvstændig i 2007 med en brugt Scania, men siden har der altså stået nye Mercedes’er på ordresedlen. Hjembyen er Ringkøbing, men den ser han mest i weekenden. Fra søndag til fredag lever vognmanden som oftest i sin lastbil.
»Det er dels pga. køre-hviletiden, som jo skal udnyttes mest muligt, og så meget arbejde er der jo heller ikke ude ved vestkysten. Det meste foregår længere inde i landet, hvor jeg kører det meste af ugen,« forklarer Erik Nygaard.
Til de lange ophold i GigaSpace-førerhuset kan vognmanden glæde sig over en fin indretning, som Brande Autosadelmageri har stået for. Valget er faldet på gammeldags busplys, som er blevet moderne igen i disse år.
»Det er sgu nok, fordi man synes, det er lidt hyggeligt. Og så er det slidstærkt i forhold til andre materialer.«
Behøver ikke mange km
Med den nye Mercedes-Benz Actros forventer Erik Nygaard at være godt kørende i de næste 6-8 år – afhængig af udviklingen i kilometertallet, samt hvordan bilen holder sig.
»Dengang man begyndte at køre, handlede det jo om, at man skulle ud og køre 150-200.000 om året.«.
I dag handler det dog mere om at køre det rigtige kørsel, frem for at køre så meget som muligt. Hvis ikke der er ordent-lige vilkår, er vognmanden ikke bleg for at sige fra og lade den nye vogn blive holdende i garagen.
»Nu er man blevet lidt ældre og klogere, og så kan man se, at hvis man kan køre lidt færre km og tjene det samme, så er det det bedste. Man ved jo, hvad det koster at holde hjemme.«
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.