Lokalformand: Minister vil skabe øget social dumping
I weekenden holder Sydøstjyllands Vognmandsforening (SØV) generalforsamling på Hotel Propellen i Billund.
I forbindelse med mødet sender formand Per Rasmussen denne skriftlige hilsen til branchen:
»Hans Chr. Schmidt tilgodeser kun de store vognmænd.
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) er med et nyt lovforslag godt på vej til at øge unfair konkurrence i vognmandsbranchen og fremme social dumping. Til gengæld er der roser til den tidligere S-R-regering for at være parat med en tiltrængt justering af godskørselsloven, lige inden den gik af og udskrev valg.«
Afgørende slag
»Socialdemokraterne og de radikale har i efteråret fremsat forslaget, der skal præcisere, hvad en landsdækkende overenskomst er. Formålet er at forstærke værnet mod unfair konkurrence og social dumping. Venstre-regeringen er nu kommet med sit eget forslag – L118 – som trækker i modsat retning:
Ifølge en dom i Højesteret fra februar sidste år kan der laves en køkkenbordsaftale, som man får til at passe til de objektive krav, men som lægger niveauet for løn- og arbejdsvilkår markant lavere. Retssagen handlede om en taxavognmand, men gælder for alle vognmænd. Med regeringens lovforslag vil den praksis blive blåstemplet, og det vil skabe en situation, hvor små og selvkørende vognmænd skal konkurrere med store firmaer, der måske kan køre med chaufførlønninger på 60-70 kroner. Så er slaget tabt for den danske vognmand med danske chauffører.«
»SØV omfatter det gamle Vejle Amt og er en del af DTL-Danske Vognmænd, én af flere brancheforeninger for vognmænd. En anden organisation er ITD, der oprindeligt mest var en forening for eksportvognmænd. De toneangivende kredse i ITD ser hellere individuelle aftaler mellem vognmand og chauffør end landsdækkende, kollektive overenskomster.«
Skal slås for fair konkurrence
»Det er jo en kendt sag, at Hans Chr. Schmidt og såmænd også Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er meget tæt på ITD. Det er nok heller ikke tilfældigt, at en ordfører ved førstebehandlingen af L118 sagde, at regeringens forslag ser ud, som om det er skrevet af ITD og til gavn for ITD. I hvert fald er det den forenings argumenter, der bliver brugt næsten ord for ord i ministerens lovforslag. Det undrer mig ikke, eftersom jeg har hørt, hvordan Hans Chr. Schmidt støtter ITDs synspunkter, når han er gæst på den forenings generalforsamling. Det er jo i sig selv legitimt nok, men det er ikke til gavn for danske vognmænd med danske chauffører på danske vilkår, som vi har kendt dem,« siger Per Rasmussen, der har beholdt sit medlemskab af ITD, selv om det er en del år siden, han selv havde biler, der kørte eksport.
»Jeg synes hellere, Venstre skulle slås for en fair konkurrence. Det her forslag vil jo gøre det helt umuligt at konkurrere for de mindre firmaer, hvor vognmanden i egen bil sammen med nogle få chauffører kan komme til at konkurrere med billig, udenlandsk arbejdskraft. Det er social dumping med både lovgivning og Højesteret i ryggen
.«
»Godskørselsloven beskriver, at indehaveren af en vognmandstilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de kollektive overenskomster. Spørgsmålet er, om en aftale hen over vognmandens køkkenbord bør kunne anses for en overenskomst, som Højesteret nu har fastslået det, eller om aftalen skal have en vis udbredelse eller være på niveau med en landsdækkende overenskomst, før det kan kaldes en kollektiv overenskomst, sådan som S og R ønsker at præcisere det.«
[add:517]
[add:513]