Fuld fart på i Ribe
Lørdag afholdt Ribe Amts Vognmandsforening generalforsamling. I den anledning har vi modtaget følgende skriftlige hilsen fra foreningen:
Det var lagt op til verbale øretæver, da Ribe Amts Vognmandsforening forleden samlede medlemmerne til årlig generalforsamling på Hovborg Kro.
Dagens gæstetaler var nemlig MF Henning Hyllested, der er kendt for at tale rent ud af posen og ikke stikke noget under stolen, når der er lejlighed til en rask dialog med arbejdsgivere i transportbranchen. Og tilhørerne blev ikke skuffede: Hyllested har en dyb indsigt i branchen og taler med kraft, saft og en god portion selvironisk humor, der nok kan fastholde opmærksomheden.
Og selvom Hyllested gav udtryk for sin mening om for mange banditter i branchen, var der stort set enighed mellem taleren og de knap 50 tilhørere, blandt andet om behovet for at forbedre branchens vilkår og fremhæve chaufførerhvervet som et fag og ikke blot som en beskæftigelse. Udfordringen med udenlandsk arbejdskraft, som be- eller udnytter cabotagereglerne til at udføre indenlandske transport, berører såvel arbejdsgivere som -tagere og fylder mere og mere:
”Små virksomheder er rygraden: de store ville have svært ved at overleve, hvis ikke de små var der - det giver en meget fleksibel landevejstransport. Branchen er præget af meget hård konkurrence, måske den hårdeste i nogen branche! Konkurrence på prisen er måske godt nok, men konkurrence på arbejdsforhold medfører ofte et dårligt arbejdsmiljø”, sagde Henning Hyllested.
Speditørerne er de store banditter, fordi de systematisk arrangerer cabotagekørsel - de tilrettelægger en international transport alene med henblik på at komme i position til at køre cabotage, mener Henning Hyllested, og også ITD fik lige en bredside for at ville etablere en ny arbejdsgiverforening.
I sin beretning glædede formanden, vognmand Frede Matzen, sig over, at foreningen nu kan afholde sin 5. generalforsamling siden etableringen, og at man med 92 medlemmer er på det højeste niveau hidtil.
”Vi kan se, at nye medlemmer bl.a. tiltrækkes af foreningens rabataftaler, det kollegiale samvær ved foreningens arrangementer og mulighed for konsulentassistance”, sagde Frede Matzen.
Et medlemskab koster kr. 1500 om året, og takket være foreningens gode økonomi har bestyrelsen ingen planer om at forhøje beløbet.
Formanden kom i beretningen desuden ind på kombidirektivet:
”Hvad er begrundelsen for at en udenlandsk bil skal køre til Danmark for at viderebefordre gods, der er ankommet med tog eller skib til Danmark, og som en dansk bil sagtens kunne klare – med mindre der kræves specialmateriel.
En sag er, at en belgisk trækker kører til Danmark for at modtage gods, der er ankommet med skib fra Belgien – men begrundelse for, at der i stedet benyttes en bulgarsk, tjekkisk eller rumænsk trækker, kan jeg ikke få øje på. Det kan jeg selvfølgelig sagtens i praksis, for det er for at spare penge, men det er vel ikke det der er baggrunden for, at vi har direktivet?”
”I et lille land med mange havne som Danmark kan man stort set betjene alle destinationer fra en havn med en udenlandsk lastbil – uden at komme i konflikt med reglerne.
Hvorfor har vore brancheforeninger ikke politisk fokus på denne trussel mod den hjemlige transportbranche?”
[add:513]