DEBAT: Kan kun takke os selv
Nogle gange bliver man bare så træt, når man læser kommentarer om køre- og hviletidsbestemmelserne.
Reglerne blev indført i 1969 og siden revideret 2 gange, i 1985 og 2006. Så man må da sige at der har været alle muligheder til at få dem lært.
At der er blevet strammet op på kontrollerne og bøderne, kan vi jo kun takke os selv for. Når Egon Unger skriver, at man i gamle dage sov, når man var træt, i stedet for på ordre, tror jeg, at han tænker på tiden i slutningen af sidste årtusinde, hvor kontrollerne og bøderne var mere lempelige, og ikke på tiden før 1969.
Før sidste revidering i 2006 var det meget almindeligt, at man fik tomlen op i en kontrol, hvis man havde sovet 8-9 timer om natten og holdt nogle pæne pauser i løbet af dagen, og så så blev der ikke kigget så meget på antallet af køretimer og antal dage, men det blev det jo ikke lovligt af (Det er min erfaring, skal siges ). Men som så mange andre goder i dette erhverv, blev det misbrugt og derved kom stramningerne.
Vi kan meget hurtig blive enige om at reglerne ikke er optimale, men det bliver de næppe, så længe de bliver vedtaget i EU af folk, som aldrig har siddet og arbejdet i en lastbil/bus.
Jeg kan kun anbefale alle nuværende og kommende chauffører at sætte en dags tid af til at læse reglerne igennem. Så kan man udnytte reglerne 100 procent. Både til gavn for ens pengepung, en selv og vognmanden.
Angående at sove om dagen i 40 graders varme, så koster en aircooler cirka 12.000 kroner, hvilket er 200 kroner om måneden, hvis bilen bliver fem år. Det burde din vognmand nok kunne klare, Egon Unger.
Michael Westergaard
Hejlsmindebakken 36
6094 Hejls
[add:503]