23948sdkhjf

DEBAT: Blå blok smadrer indsatsen mod social dumping

DF lægger stemmer til det største tilbageslag for kampen mod underbetaling af danske chauffører og unfair konkurrence i transporterhvervet.

En katastrofal højesteretsdom fra februar 2015 bombede med ét slag løn- og arbejdsforhold for lastbil-, bus- og taxichauffører tilbage til Ruder Konges tid. Højesteret underkendte simpelthen Trafikstyrelsens krav om overenskomstmæssige forhold i vognmandsbranchen. Nu fastholder regeringen – støttet af DF – at social dumping skal have lov at brede sig på de danske landeveje.

  

Højrefløjen fremlægger tirsdag et lovforslag, som cementerer højesterets dom. På trods af indsigelser fra både fagbevægelsen og arbejdsgiverorganisationerne på området, fremturer de borgerlige partier.

En ret bizar situation, at den blå blok – i en tid med trepartsforhandlinger - vælger at lægge sig ud med alle arbejdsmarkedets parter på ”gummihjuls”-området – tilsyneladende for at tilgodese mere ekstreme vognmandsorganisationer, som f.eks. ITD.

Man kan næsten sammenligne situationen med den tidligere landbrugsministers meget tætte samarbejde med Bæredygtigt Landbrug.

Enhedslisten har sammen med de øvrige oppositionspartier lige siden højesteretsdommen forsøgt at genoprette retstilstanden fra før dommen ved simpelthen at ophæve dommens præmisser og lovgive om krav om at følge de overenskomstmæssige forhold for at kunne få tilladelse til at ernære sig som vognmand.

Regeringen lovforslag (L 118) er en (fortsat) katastrofe for kampen mod social dumping på landevejen. Lovforslaget er fremsat for at imødekomme DF, der nu fremstår fuldstændigt utroværdige, når de påstår at tale de chaufførers og vognmænds interesser, der har orden i tingene og kører efter danske overenskomstmæssige forhold.

   

Med venlig hilsen
 
Henning Hyllested
MF, Enhedslisten

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078